Maak een keuze uit onze automerken:
Alles wat je moet weten over de aandrijfas
De aandrijfas is een cruciaal onderdeel van het aandrijfsysteem in voertuigen, dat verantwoordelijk is voor de overdracht van kracht van de transmissie naar de wielen. Het speelt een sleutelrol bij het omzetten van de draaibeweging van de motor in de voorwaartse beweging van het voertuig. In dit artikel bespreken we de functies, typen en het belang van een goed functionerende aandrijfas.
Functies van de Aandrijfas
De aandrijfas, ook wel bekend als cardanas, zorgt voor de overdracht van koppel van de transmissie naar de wielen van het voertuig. Het compenseert ook voor de variabele afstand tussen de transmissie en de aandrijfwielen, waardoor het voertuig soepel kan bewegen, zelfs als de wielophanging beweegt. Het is een essentieel onderdeel voor een efficiënte aandrijving.
Typen Aandrijassen
Er zijn verschillende typen aandrijfassen, waaronder de rechte aandrijfas en de kruiskoppeling (kruiskoppelingen) aandrijfas. Elk type heeft zijn eigen toepassingen en voordelen. De keuze van het type aandrijfas hangt af van het voertuigtype, de aandrijfconfiguratie en het ontwerp van de transmissie.
Onderhoud en Vervanging
Regelmatig onderhoud van de aandrijfas is van groot belang om trillingen, geluiden en slijtage te voorkomen. Controleer op beschadigingen, smering en controleer of de aandrijfas goed is uitgebalanceerd. Vervang versleten of beschadigde aandrijfassen tijdig om de betrouwbaarheid van het aandrijfsysteem te waarborgen.
Werking van de aandrijfas
De aandrijfas bestaat uit een
homokineet, aandrijfashoezen en de feitelijke as. De as verplaatst de draaibeweging van de motor via de versnellingsbak naar de wielen. De homokineten zorgen dat de wielen voor kunnen sturen en in- en uit veren, maar toch de draaibeweging kunnen doorzetten.
Aandrijfashoes
Om de gewrichten van de homokineten te beschermen is er een
aandrijfashoes overheen geplaatst. Deze heeft een specifieke vorm om zowel de beweging te kunnen volgen maar dient ook als afdichting aan de as en kop om het vet binnen te houden. Er zit zowel aan de bakzijde als de wielzijde een hoes gemonteerd. Deze zijn vak niet onderling te gebruiken. Elke hoes heeft zijn eigen toepassing.
Aandrijfas kapot
Meestal gaat eerst de hoes kapot. Vervolgens slingert door de draaibeweging al het vet eruit. Daardoor lopen de beweegbare delen droog. De slijtage zal nu versnellen waardoor op een bepaald moment in een bocht met optrekken een tikkend of zelfs klappend geluid hoorbaar word. Vaak is met een losse homokineet vervangen het probleem opgelost. In sommige gevallen kan dit niet. Ook als de auto al flink veel kilometers heeft gelopen kunnen beide homokineten versleten raken. Dan is het vaak voordeliger om de gehele as te vervangen.
Aandrijfas revisie
Als een as niet meer leverbaar is kan revisie een oplossing bieden. Uw eigen versleten as word dan gereviseerd en voorzien van nieuwe slijtagedelen. Zo behoud u de originele as van uw auto. Revisie kan in de meeste gevallen al binnen enkele werkdagen terug op uw adres geleverd worden. Wilt u een as
aanmelden voor revisie? Vul uw gegevens in en uw kunt u as direct opsturen. U ontvangt indien gewenst eerst een prijsopgave.
Aandrijfas van uw auto vervangen
De aandrijfas zit tussen de versnellingsbak het de
wielnaaf gemonteerd.
Om de as te demonteren is het vaak voldoende om de
fuseekogel en de
wielnaafmoer los te maken.
Door de
draagarm te laten zakken en het fuseestuk naar voren te trekken komt de aandrijfas vrij waarna deze uit de versnellingsbak getrokken kan worden. Denk er om de
versnellingsbakolie op te vangen die vrij komt.
Bij sommige auto's zit de aandrijfas tegen een flens gemonteerd. Deze flens kan blijven zitten als de as gedemonteerd wordt. De olie loopt er dan niet uit.