Zoek direct het onderdeel voor uw auto
Vul uw kenteken in en vind direct uw passende onderdelen.
Aandrijving auto
De aandrijving van een auto is een systeem van onderdelen die de kracht van het
motorblok overbrengt naar de wielen. Het begint bij de
koppeling. Hier word de kracht overbrenging onderbroken wanneer dat nodig is. De versnellingsbak kan het toerental, en daarmee de kracht of koppel, regelen van de wielen. In de eerste versnelling word het toerental verlaagd. Hoe hoger de versnelling hoe hoger het toerental van de wielen. Vaak is de vierde versnelling een prise-direct. Het toerental van de uitgaande as is dan gelijk aan het toerental van de motor. In zijn vijf is het uitgaande toerental hoger dan het ingaande. Je kunt dus zeggen dat de 5e versnelling pas echt een versnelling is. één, twee en drie zijn vertragingen.
Aandrijfas auto
Alles waar kracht voor gebruikt word heeft slijtagedelen. Deze onderdelen zorgen ervoor dat de slijtage beter onder controle blijft. Het verlengd tevens de slijtage van de duurdere delen zoals de versnellingsbak.
In het aandrijfsysteem is dit de
aandrijfas. Tevens zitten hier ook de
homokineet in. Dat is dan ook echt het slijtagedeel en is vaak los te vervangen. Het defect raken van de homokineet word vaak gevolgd door de
aandrijfashoes die scheurt. Daardoor komt het vet eruit dat de homokineet smeert en vervolgens stuk loopt. Als je hier op tijd bij bent is een aandrijfashoes vervangen voldoende. Een kapotte homokineet herken je aan het tikkend geluid in de bochten.
Homokineet vervangen
Er is een buitenste en binnenste homokineet. De binnenste zit tegen de versnellingsbak gemonteerd. De buitenste net achter het wiel. De wielzijde is het vaakst aan de beurt. Deze moet zowel de aandrijfkracht als de stuurbewegingen opvangen.
Om de buitenste te vervangen hoeft de aandrijfas meestal niet gedemonteerd worden. De onderste
fuseekogel los en de center moer of bout. De hoes losknippen en volledig verwijderen.
Nu moet de homokineet los van de aandrijfas. Deze zit meestal met een veerring. Met een paar tikken van een hamer komt hij los. Nu kan de nieuwe hoes over de aandrijfas geschoven worden. De homokineet kan nu ook gemonteerd worden. Vet erin en de hoes op zijn plaats met de nieuwe klemmen en klaar.
Aandrijfas vervangen.
Om de gehele aandrijfas te vervangen is in feite dezelfde procedure als met een losse homokineet. Nu hoef je enkel niet de hoes los te knippen. de as schuift uit de versnellingsbak en de gehele as heb je los. Let wel op de versnellingsbak olie. Die zal een gedeelte eruit lopen en moet opgevangen worden. Als de nieuw as gemonteerd is zal deze bijgevuld moeten worden met verse olie.