Maak een keuze uit onze automerken:
Wat is de levensduur van een airco compressor?
Als alle componenten in het airco systeem hun werk doen dan zou je er vanuit kunnen gaan dat de compressor het leven van de auto mee gaat.
Toch is de praktijk anders. Waarom gaat een airco compressor toch stuk?
De compressor heeft twee dingen nodig om te functioneren. Een smeermiddel en koudemiddel.
Tijdens de transport van het koudemiddel word de smeerolie meegenomen waardoor er een constante hoeveelheid door de compressor gaat.
Zodra de hoeveelheid koudemiddel afneemt, neemt ook de constante stroom olie af. De olie zelf verdwijnt niet uit het systeem maar de doorstroming word minder en daardoor de smering. Periodiek de airco opnieuw laten vullen is dus van belang voor de levensduur van de compressor
Tijdens het onderhoud is het van belang te zien hoeveel olie er tijdens het leeghalen mee komt. Exact diezelfde olie moet terug in het systeem gebracht worden tijdens het vullen met koudemiddel.
Wat ook slijtage aan de compressor versnelt is vocht in het systeem. In de loop van de tijd is het onmogelijk het systeem vochtvrij te houden. De filter/droger vangt het vocht op wat passeert. Door verzadiging moet het droger/filter periodiek vervangen worden.
Hoe werkt een airco compressor?
De compressor ontvangt via de
airco-verdamper het koudemiddel in gasvorm. De compressor verhoogt de druk en temperatuur. De druk kan wel oplopen van 12 tot 14 bar. Na de compressor stroomt het koudemiddel door de
airco-condensor. Hier condenseert het gas weer tot een vloeistof. In vloeibare staat kan het door het
filter/droger. Vuil en vocht worden hier vastgehouden. Het koude middel komt nu aan bij het
expansieventiel. Dit is in feite een vernauwing in de leiding waardoor de druk verlaagd word. Daardoor verander de vloeistof weer in een gas. Tegen de tijd dat het gas weer terug is in de verdamper zal de temperatuur tegen het vriespunt zitten. De lucht die door de ribben van de verdamper stroomt kan zijn warmte afgeven aan het koudemiddel waardoor uw interieur kan afkoelen.
Wat zijn de symptomen van een defecte airco compressor?
Een goedwerkend airco systeem maakt weinig of geen geluid en koelt goed. Doet hij toch niet wat het moet doen? Dan is er een probleem. Maar wat is nu het probleem en wat is de oplossing?
Een defecte airco compressor herken je aan het volgende:
- Geluid tijdens het draaien
- Lek langs keerring of huis-helften
- Er komt geen koude lucht uit de roosters
- Computer geeft een storing aan op het dashboard
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van een slecht werkende airco?
- Lekkende keerring of behuizing
- Contact van de stekker niet goed
- Te strakke- of slaan van de multiriem
- Te weinig olie en/of koudemiddel
- Vervuilt systeem
- Vocht en/of corrosie
Airco compressor van uw auto vervangen
Bij het vervangen van de aircocompressor zijn een paar voorzorgsmaatregelen nodig.
Aller eerste moet het systeem ontdaan worden van (restanten) koude middel. Ook als er een lek is kunnen er restanten achterblijven.
Zorg vervolgens dat het systeem niet te lang open ligt. Via de leidingen kan vocht uit de buitenlucht de binnenkant aantasten. Ook de filter/droger zal sneller verzadigd zijn.
Als eerste demonteert u de multiriem. Nu kan de stekker van de magneetkoppeling los gemaakt worden. Maak de leidingen los van de compressor. Tevens kunnen de bouten aan het motorblok los gemaakt worden. De compressor kunt u nu uit de motorruimte nemen.
Als de oude compressor word vervangen omdat deze stuk gelopen is, is het belangrijk om de droger/filter mee te vervangen. Ook dient het systeem volledig gespoeld te worden om alle metaaldeeltjes uit het systeem te verwijderen. Alle achtergebleven metaaldeeltjes zullen schade aan de nieuwe compressor veroorzaken waardoor ok deze vast zal lopen.
Controleer de juistheid van de nieuwe compressor en monteer de nieuwe O-ringen op de leidingen.
Nu kan in omgekeerde volgorde de montage beginnen.
Laat na montage het systeem afpersen met stikstof om eventuele lekkage te constateren.
Alles OK? Vul het systeem met de juiste hoeveelheid koudemiddel en voeg, indien nodig, PAG olie toe en u bent klaar voor de warme zomer.