Maak een keuze uit onze modellen van Peugeot
Hatchback 3-drs
2004
2011
Hatchback 5-drs
1972
1988
Hatchback 3-drs
1973
1988
Hatchback 5-drs
2013
2021
Art. nr: 0 242 129 512
Specificaties:
- 1-polig
- Draadlengte: 26.5mm
- Elektrodenafstand: 0.95mm
- Koppel: 23Nm
- Schroefdraad: M12x1.25mm
- Sleutelwijdte: 14
- Vonkpositie: 5mm
Art. nr: 0 242 129 525
Specificaties:
- 1-polig
- Draadlengte: 26.5mm
- Elektrodenafstand: 0.9mm
- Koppel: 23Nm
- Schroefdraad: M12x1.25mm
- Sleutelwijdte: 16
- Vonkpositie: 5mm
Art. nr: 0 242 129 529
Specificaties:
- 1-polig
- Draadlengte: 26.5mm
- Elektrodenafstand: 1.1mm
- Koppel: 23Nm
- Schroefdraad: M12x1.25mm
- Sleutelwijdte: 14
- Vonkpositie: 5mm
Art. nr: 0 242 129 535
Specificaties:
- 1-polig
- Draadlengte: 26.5mm
- Elektrodenafstand: 0.8mm
- Koppel: 23Nm
- Sleutelwijdte: 14
- Vonkpositie: 5mm
Art. nr: 0 242 129 804
Specificaties:
- 1-polig
- Draadlengte: 26.5mm
- Elektrodenafstand: 0.95mm
- Koppel: 23Nm
- Schroefdraad: M12x1.25mm
- Sleutelwijdte: 14
- Vonkpositie: 5mm
Art. nr: 0 242 135 518
Specificaties:
- 1-polig
- Draadlengte: 26.5mm
- Elektrodenafstand: 0.7mm
- Koppel: 23Nm
- Schroefdraad: M12x1.25mm
- Sleutelwijdte: 14
- Vonkpositie: 5mm
Werking van bougies
De spanning die door de
bobine word gegenereerd word uiteindelijk door de bougie gebruikt om door middel van een vonk de benzine tot ontbranding te brengen.
Een spanning van 10.000 tot 30.000 volt komt tot ontlading bovenin de verbrandingsruimte.
Het mengsel van benzine en lucht ontbrand en met een klap schiet de zuiger naar beneden.
Bij elke ontbranding slijt er een stukje van de elektroden af. De kwaliteit van de moderne bougie is zo goed dat een bougie soms wel 90.000km mee kan.
Uw auto kan moeilijker starten en aanslaan als de bougies versleten zijn. Het op tijd vervangen van bougies is een onderdeel van het periodieke onderhoud net als het
luchtfilter en
oliefilter. Bij oudere auto's die een
stroomverdeler hebben zijn de
verdelerkap,
rotor en bougiekabels ook slijtageonderdelen. Om de motor goed in conditie te houden moeten deze niet te ver versleten zijn.
Bougies van uw Peugeot vervangen
Zodra de bougies van uw auto aan vervanging toe zijn is het goed deze direct te vervangen. Met een bougiesleutel zijn deze eenvoudig los te draaien. Onthoud wel de volgorde van de bougiekabels. Deze volgorde is van belang om de ontstekingsvolgorde van de motor aan te houden. In de verkeerde volgorde zal de motor niet of zeer slecht lopen. Draai de bougies niet te vast. Bougies met een vlakke zitting en afdichtring mogen afhankelijk van de auto tussen de 10 en 45 Nm vast in een gietijzeren kop. Voor een aluminium kopt is dit tussen de 10 en 40 Nm. Bougies met een conische afdichting mogen tussen de 10 en 30 Nm vast gedraaid worden. Een bougie die te vast gedraaid word kan schade aan de cilinderkop veroorzaken. Te los kan uiteindelijk loslopen.
Het vervangen van een bougie is niet heel moeilijk. Toch is enige kennis wel vereist.
Soms zitten ze onder de
bobine gemonteerd. Soms maak je eerst de
bougiekabels los.
Voor het demonteren is een speciale dopsleutel nodig. Deze is langer en slanker dan een gemiddelde dop.
Tevens zit er vaak een rubbertje of magneetje in om de bougie tijdens het demonteren vast te houden.
Bij de meeste moderne auto's is de sleutelmaat 16mm. Bij de oudere auto's 21,8mm.
Wanneer bougies vervangen?
De vervangingsinterval van bougies verschilt per voertuig en type bougie. Moderne iridium of platina bougies gaan vaak 60.000 tot 100.000 kilometer mee, terwijl conventionele koperen bougies vaker moeten worden vervangen. Vooral bij oudere voertuigen is tijdige vervanging van cruciaal belang voor optimale motorprestaties.
Veel gezochte bougies: