Zoek direct het onderdeel voor uw auto
Vul uw kenteken in en vind direct uw passende onderdelen.
Maak een keuze uit onze automerken:
Wat is een oliecarter
Het carter van een auto is een deel van het motorblok. Het gedeelte waar de krukas in draait is het bovenste gedeelte van het carter. De
carterpan is het onderste gedeelte. De carterpan is de plaats waar de
motorolie in is opgeslagen. Tevens zorgt de pan voor afkoeling van de motor.
De
olie-aftapplug, die u los draait om olie te verversen, zit in de carterpan gemonteerd.
De krukas draait door de olie in de carterpan. Deze draaibeweging slaat de olie rond.
Toch is het de
oliepomp, die via de olie-aanzuigbuis, die olie uit het carter oppompt om de gehele motor te voorzien van motorolie.
Andere namen voor een carterpan:
- Carterdeksel
- Oliepan
- Ondercarter
Waarom heb je carterventilatie nodig?
Tijdens het verbrandingsproces ontsnapt er altijd wel wat verbrande gassen langs de
zuigerveren naar het carter. Tevens laat de olie zelf ook een damp vrij.
Deze twee gasvormige dampen maken een overdruk in het carter. Deze overdruk zorgt voor lekkage van olie langs
pakkingen en keerringen.
Vanzelfsprekend is het dus van belang dat deze overdruk afgevoerd word. Dit afvoeren gebeurt via de
carterventilatie. Bij een slechte carterventilatie ontstaat 'black sludge'. Dit kom je wel eens tegen onder de
olievuldop en is niet zwart maar een beetje gelige drab. Het teken dat het onder de olievuldop zit betekend dat het n de gehele motor terug te vinden zal zijn en verstopt de carterventilatie.
De dampen worden via de carterventilatie-systeem afgevoerd naar het inlaatspruitstuk om te worden verbrand.
Een olieafscheider gaat nog een stap verder
Omdat milieueisen steeds strenger worden voor verbrandingsmotoren moet ook de carterventilatie beter worden om minder olie via deze dampen de atmosfeer te laten belanden.
De
olieafscheider zorgt er voor dat motorolie, dat zich in de dampen bevinden, worden afgevangen en terug het motorblok in lopen. Het is echter van belang dat alleen de olie terug het blok in loopt en niet de dampen.
Een olieafscheider kan na een aantal kilometers verzadigd raken waardoor de werking afneemt en verstopping kan optreden.
Dit kan als gevolg hebben dat het carterventilatiesysteem niet meer afdoende zijn werk kan doen waardoor er toch weer problemen ontstaan. Het tijdig controleren en vervangen van deze delen is van belang om een goed presterende motor te behouden.