Dagrijverlichting: alles wat u moet weten
Wat is dagrijverlichting en moet u ze in uw auto plaatsen? We onderzoeken hoe ze tot stand zijn gekomen en wat hun voordelen zijn om automobilisten zo goed mogelijk te informeren over de zaken die er toe doen.
De meeste mensen zullen dit niet weten, maar dagrijverlichting is er al sinds 1984, waarbij de Volvo 240 de eerste auto is die ermee was uitgerust.
Wat is dagrijverlichting?
Dagrijverlichting is ontworpen om auto's zichtbaarder te maken voor andere weggebruikers. Het zijn LED-lampen die meestal worden verwerkt in de bestaande koplampen en achterlichten van een auto. Dus ze schijnen wit aan de voorkant en rood aan de achterkant en schakelen automatisch in wanneer de motor loopt en uit wanneer de koplampen in gebruik zijn.
Of je nu een stijlvol ‘design' op een nieuwe auto ziet zitten of flitsende LED's in je achteruitkijkspiegel ziet, dagrijverlichting is - letterlijk - moeilijk te missen, wat ons naar het volgende punt brengt.
Wat zijn de voordelen van dagrijverlichting?
Studies hebben aangetoond dat dagrijverlichting het risico op verkeersongevallen kunnen verminderen.
Een Canadees rapport uit 1997 toonde een daling van 5,7 procent minder ongevallen voor auto’s uitgerust met dagrijverlichting, terwijl een Amerikaans onderzoek uit 2000 het cijfer op zeven procent stelde. De EU heeft het probleem pas in 2003 onderzocht, maar kwam tot een waarschijnlijke vermindering van tussen de vijf en vijftien procent.
Veel nieuwe auto's hebben koplamp units die altijd verlicht zijn, waardoor het moeilijker is om op te merken wanneer de koplampen zijn ingeschakeld.
Dagrijverlichting is in dergelijke gevallen een nuttige failsafe, waardoor de auto altijd duidelijk zichtbaar is.
Hebben alle nieuwe auto's dagrijverlichting?
Dagrijverlichting was ooit het domein van dure Duitse auto's; nu hebben de overgrote meerderheid van de nieuwe modellen deze standaard gemonteerd. De EU-wetgeving schrijft zelfs voor dat alle nieuw gelanceerde auto's die sinds februari 2011 worden verkocht, dagrijverlichting moeten hebben.
Het is echter vermeldenswaardig dat nieuwe auto's die voor 2011 zijn gelanceerd niet achteraf uitgerust hoeven te worden met Dagrijverlichting - de regel is alleen van toepassing op modellen die sindsdien zijn geïntroduceerd (of aanzienlijk gefacelift).
Moet ik Dagrijverlichting op mijn auto monteren?
Dagrijverlichting en hun voordelen:
Als uw auto geen dagrijverlichting heeft, zijn er verschillende aftermarket-sets verkrijgbaar.
Dagrijverlichting moet idealiter worden bedraad om uit te schakelen wanneer de kopdlampen aan zijn. Als u een afzonderlijke schakelaar voor de dagrijverlichting heeft, moet u eraan denken ze 's avonds uit te schakelen.
Het is niet essentieel om Dagrijverlichting te installeren, maar het kan een ongeval helpen voorkomen.
U kunt ook de bestaande stadslichten van uw auto overdag gebruiken, hoewel deze niet zo helder zijn als de juiste dagrijverlichting.
Voor wat betreft gloeilampen is het raadzaam om de lampen in uw auto regelmatig te controleren, want uw lichten zijn een belangrijk onderdeel van uw zichtbaarheid op de weg en helpen u en andere weggebruikers veilig te houden.
Waarom zijn LED's beter dan normale lampen?
De reden waarom dagrijverlichting vaak een complex ontwerp is, is omdat ze zijn gemaakt van strips ‘Light Emitting Diodes’ (LED's).
LED's bieden naast styling ook twee voordelen ten opzichte van conventionele lampen.
Ten eerste zijn ze helderder - en dus gemakkelijker te zien bij daglicht. En ten tweede verbruiken ze heel weinig energie, wat helpt het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden.
LED's beginnen ook lampen voor koplampen te vervangen. De technologie is beperkt tot high-end auto's zoals de Mercedes-Benz S-Klasse op dit moment, maar verwacht dat deze in de toekomst ook op goedkopere auto’s gemonteerd zullen worden.