De evolutie van de auto ontsteking

28-06-2019


Het verbrandingsproces bij een motor vereist drie elementen - brandstof, lucht en een ontstekingsbron. Lucht is vanzelfsprekend, beschikbaar vrijwel overal waar auto gereden kan worden. Voor het grootste deel uit de geschiedenis van de auto hebben we vooral vertrouwd op een één of andere vorm van geraffineerde aardolie als brandstof. Zoals de meeste andere systemen van de gemotoriseerde transport, is de methode om het lucht-brandstofmengsel aan te steken geëvolueerd door technologie.

De verbrandingsmotoren van de overgrote meerderheid van voertuigen in de afgelopen 127 jaar hebben één van de twee basisontstekingstypen gebruikt; vonk of compressie, waarbij de bougie dominant is. Ongeacht de ontstekingsbron, als een motor zuigers of rotoren heeft en van tweetakt- of viertakt gebruik maakt, zijn enkele basisprincipes gebruikelijk. Lucht en brandstof worden in de verbrandingskamer getrokken, samengeperst, verbrand en vervolgens verdreven.

Ontbranding van diesel

Zoals we in de scheikunde hebben geleerd, als we een hoeveelheid gas zoals lucht comprimeren, neemt de druk en temperatuur toe. Als het voldoende word comprimeert met ingemengde brandstof, zal de temperatuurstijging ervoor zorgen dat de brandstof zelf ontsteekt. Het lukte Rudolf Diesel om compressieontsteking te ontwikkelen als het principe achter zijn gelijknamige motorontwerp. Dieselmotoren gebruiken hoge compressieverhoudingen van 14-20: 1 om de lucht te verwarmen voordat brandstof wordt toegevoegd, wat op zijn beurt de ontploffing genereert die de zuiger naar beneden drukt.


Werking ontsteking diesel

Een diesel heeft een gloeibougie om voor te verwarmen