Distributieriem of -ketting! Hoe zie ik dat?

29/01/2019

De distributie van je auto is de ruggengraat van de motor. Het verbind de krukas met de nokkenas(sen). De timing tussen de twee helften is van groot belang. Niet alleen voor het motorvermogen of emissie uitstoot. Als de verschillen te groot worden kunnen de kleppen tegen de zuigers slaan met alle gevolgen van dien. Als dit gebeurt moet de cilinderkop in het gunstigste geval gereviseerd worden. Maar ook de zuigers kunnen beschadig raken. In het laatste geval is een complete motorrevisie nodig. Dit kan al snel in de duizenden euro oplopen.
Het mag dus duidelijk zijn dat deze overbrenging van groot belang is. Maar hoe kun je nou zien of een distributieriem of ketting gebruikt is op je auto?
In dit artikel gaan we wat dieper in op de verschillen, voor- en nadelen en vooral hoe herken je op één ogenblik welke variant toegepast is op je auto.

Wat is het verschil tussen een distributieketting of riem?

Net als bij een fietsketting is de distributieketting gemaakt van schakels die aan elkaar geklonken zitten. De ketting loopt over tandwielen en word op spanning gehouden door een kettingspanner. De ketting geleiders zorgen ervoor dat trillingen en ongewenste bewegingen van de ketting opgevangen worden. Om slijtage zo veel mogelijk te beperken moet de ketting constant gesmeerd worden. Daarom is de distributieketting opgesloten onder het kleppendeksel. Door sproeiers en spattende olie is een ingenieuze oliesmering bedacht. De kwaliteit en het peil van de motorolie is echter van groot belang om slijtage en problemen tegen te gaan.
Bij goed onderhoud kan een ketting in de meeste gevallen het leven van de auto mee.

De distributieriem is een rubberen riem met glasvezel versterkt. De tanden zijn precies gemaakt om in de tandwielen te passen. Deze passing is nodig om maximale grip te krijgen. Met span- en looprollen word voor maximale draagvlak op de tandwielen gezorgd. In tegenstelling tot de ketting moet de riem absoluut olievrij blijven. De levensduur is per auto verschillend. Het aantal te gebruiken kilometers kan variëren van 60.000 tot soms wel 240.000 kilometer.
Zodra de riem vervangen moet worden is het verstandig om direct de rollen en, indien deze meedraait met de distributieriem, de waterpomp mee te vervangen. Het zou zonde zijn van het werk om na een tijdje alsnog een versleten waterpomp te moeten vervangen. De riem zal dan weer gedemonteerd moeten worden.


Voordelen van een distributieriem en een distributieketting

Meestal word bij aanschaf van een nieuwe auto niet gekeken naar de distributie. Op dat moment is dat nog niet van belang. Je kunt ook niet zeggen dat de ene beter is dan de andere. Beide hebben voor- en nadelen.
Wat zijn dan de verschillen tussen beide:

Voordelen distributieketting:
  • Gaat lang mee
  • Onderhouds arm
  • Heeft minder ruimte nodig

Voordelen distributieriem:

  • Rekt niet
  • Is stiller
  • Minder rolweerstand

Ondanks de voordelen gaat het ook wel eens mis met een distributieketting. Een ketting kan oprekken of zelfs breken. Vaak is een slechte smering het onderliggend probleem. Dit is dan ook de reden dat steeds meer autofabrikanten overstappen op een distributieriem. Deze moet periodiek vervangen worden. Echter is het voordeel hier dat daardoor minder problemen ontstaan door defecten.

Distributieriem of -ketting! Hoe zie ik dat?



Wanneer is een distributieriem of -ketting aan vervanging toe?

De vervangingsinterval van een distributieriem verschilt nogal per auto. Het is dan ook niet eenduidig te zeggen wanneer vervanging noodzakelijk is. De termijn kan uiteenlopen van 60.000km tot 240.000km in het beste geval. Aangezien dit nogal een groot verschil is, is het van belang het onderhoud van je auto te checken in het onderhoudsboekje van je auto.

De distributieketting is een ander verhaal. Deze kan in principe het leven van de auto mee en is onderhoudsvrij. Toch is het controleren van de ketting van groot belang. De ketting kan oprekken. De spanner heeft maar een beperkte uitslag waardoor de ketting op een bepaald moment over de tandwielen kan verspringen. Aangezien de timing van groot belang is zal de motor daardoor minder gaan presteren. Bij een koude start is het risico het grootst. De oliedruk in de spanner is nog laag waardoor de ketting even meer speling heeft. De ketting kan net na de koude start even tikken. Dit is een indicatie dat de slijtage te groot word en vervangen aan te raden is.

Hoe kan ik een versleten distributieriem of -ketting herkennen?

De slijtage van een distributieriem is te herkennen aan het uiterlijk van de riem. Droogtescheurtjes en happen uit het rubber duid op slijtage. Ook kunnen er slierten vanaf komen. dit duid op gebroken glasvezel in de riem waardoor het sterkte verliest. 

De distributieketting kan oprekken. daardoor kan de ketting gaan klapperen en tegen de behuizing aanslaan. Vaak heeft dit ook gevolgen voor de kettingspanner en geleiders. Door het slaan gaan ook deze delen stuk wat het probleem groter maakt. Bij een koude startzijn de geluiden vaak beter detecteerbaar omdat de oliedruk nog laag is. Toch kan bij een warme motor het geluid harder worden doordat de motorolie dunner is wanneer deze op temperatuur is.

Hoe vervang ik een distributieriem?

Om ruimte vrij te maken voor het werk moeten vaak het luchtfilterhuis en distributiekap gedemonteerd worden. Als de motorsteun voor op de motor zit moet ook deze eraf gehaald worden.
Om de oude riem te kunnen demonteren moet eerst de motor 'op tijd' gezet worden. De nokkenas en krukas staan op een vooraf bepaalde stand. Dit is feitelijk het beginpunt. De merktekens op de nieuwe riem komen dan overeen met de tekens op de krukaspoelie en nokkenastandwielen. Bij veel auto is er blokkeergereedschap beschikbaar om de nokkenas en krukas vast te zetten op deze beginstand.
Nu kunnen de span en looprollen gedemonteerd worden. De riem is nu los en kan eraf gepakt worden.
Als ook de waterpomp op de riem loopt is het verstandig deze mee te vervangen. Maak deze los en vang de koelvloeistof op.
Controleer nu de krukaskeerring en nokkenaskeerringen op lekkage. vervang deze indien nodig.
Nu kunnen de nieuwe waterpomp, loop- en spanrollen gemonteerd worden waarna de nieuwe riem kan erop. Zet de spanrol op de juiste spanning die voor deze riem vereist is.
Laat voordat je de motor start de motor een keer rond gaan door de krukas met een ratel en dop rond te laten gaan. Doe dit drie keer en controleer de afstelling en spanning van de riem.
Alle gedemonteerde onderdelen kunnen in tegengestelde volgorde terg gemonteerd worden.

Wat kost een distributieriem of -ketting vervangen

De distributieriem is één van die onderdelen die duurder uitvallen wanneer je er te ver mee door rijdt. De schade die een riem maakt als hij breekt of eraf loopt is vele malen groter dan de riem en het vervangen ervan. De reparatiekosten kunnen dan oplopen in de duizenden euro's. Op tijd vervangen is dus op de lange termijn geld besparen.

Je kunt een distributieriem zelf vervangen. Zo bespaar je de kosten van de monteur bij de garage. Als je de riem laat vervangen kan dit oplopen, afhankelijk van de auto, tot wel €600. Bespaar dus het uurloon en doe het zelf.
Bij EasyCarParts besteld u een distributieriem voor een paar euro. Besteld u de hele set met spanrollen en waterpomp dan betaald u niet meer dan een paar tientjes. Bij een distributieketting-set zult u iets meer kwijt zijn. Maar dan heb je ook gelijk de geleiders en kettingspanner. Als je het dan doet doe het gelijk goed. Zo kan je auto weer jaren mee.

Ben je nieuwsgierig geworden?
Vul nu je kenteken in om direct de mogelijkheden voor je auto te vinden.