Hoe werkt een draagarm?
De draagarm is een onderdeel van de wielophanging. Deze zorgt er voor dat de bewegingen van de wielen mogelijk zijn. Als u aan het stuur draait, scharnieren de wielen over de fuseekogel. Deze zit vast aan de wielzijde van de draagarm. Ook zorgt deze dat de op en neer gaande beweging van het wiel mogelijk is. Aan de binnenzijde zit de draagarm meestal met rubberen bussen vast aan het subframe of direct op de carrosserie.
Kapotte draagarm. Hoe zie je dat?
Je herkent een kapotte draagarm aan de speling die op de montagepunten ontstaat. De draagarmrubbers en fuseekogel slijten waardoor uiteindelijk een te grote speling ontstaat. Door de auto op te krikken met de wielen los kun je door de het wiel met twee handen vast te pakken en een heen en weer beweging te maken voelen of er speling is. Door tijdens deze beweging te kijken waar de speling zich bevind kun je zien welk onderdeel de speling veroorzaakt.
Tijdens het rijden kan een versleten draagarm de volgende klachten geven:
- Metaal tegen metaal geluid
- De auto trekt naar één kant
- Onstabiel rijgedrag
- Onrustig in spoorvorming
- Extra banden slijtage (scheve slijtage)
- Trillingen tijdens het rijden
Draagarm van uw auto vervangen
Een draagarm vervangen is gewoon lekker ouderwets sleutelen. De bouten van de
fuseekogel en
subframe los draaien. Maar er moet met kracht en beleid gewerkt worden. Niet alleen de bouten zitten stevig vast, de draagarm zelf zit, met de wielen uit de veren, onder spanning. Demonteren vereist dus wat handigheid om hem van het subframe en fuseestuk los te krijgen. Toch is het heel overzichtelijk en dankbaar werk.
Als u niet de gehele draagarm wil vervangen, dan kunt u ook enkel de
draagarmrubbers vervangen. Het is wel wat meer werk. Ook zult u speciaal gereedschap nodig hebben om de nieuwe rubbers weer in de draagarm te persen. Toch kan het in veel gevallen een kosten besparing opleveren. Controleer vooraf u begint of het metaal van de draagarm niet rot of verbogen is.
Laat na montage de uitlijning controleren. Bij vervanging van onderdelen van de
wielophanging en
stuurdelen kan de sporing veranderen wat bandenslijtage kan vergroten.
Draagarm bestellen
Bij EasyCarParts koopt u draagarmen van het topmerk
Moog,
Blue-Print en
Febi. Zo weet u zeker dat de kwaliteit gewaarborgd is
U geeft eenvoudig uw kenteken in. Zo ziet u direct bij het passende delen van uw auto.
Tevens is het mogelijk om te zoeken via een merk en type menu.
Uitlijnen na vervanging
Na een onderdeel te hebben vervangen aan de wielophanging is het verstandig om de auto opnieuw uit te lijnen. Of in elk geval de uitlijning te laten controleren. De nieuwe
fuseekogel,
stuurkogel, maar ook de
draagarm is nooit exact gelijk aan de oude. Of de auto is een keer uitgelijnd met een onderdeel dat halverwege zijn levensduur was. Naarmate bijvoorbeeld een draagarm-rubber ouder word blijft het center niet exact in het midden waardoor de wielstanden langzaam maar zeker verlopen. Er zijn onderdelen die geen invloed hebben op het verloop van de uitlijning. Dat is bijvoorbeeld de
stabilisator verbindingsstang. Het enige waar dit onderdeel invloed op heeft is de wegligging en stabiliteit van de auto.