Een stabilisatorstang: Zelf vervangen? Of liever niet?!

11-11-2020


Stabilisatorstang? Die vervang je toch zelf!

Wat is een stabilisatorstang?

Op een rechte weg gaat het over het algemeen goed. Maar zodra je een bocht neemt, wil de auto overhellen. Het gewicht van de auto wil één kant op en die kracht zorgt ervoor dat aan één kant de auto diep in wil veren.
Om te voorkomen dat de auto sterk naar één kant overhelt, is een stabilisatorstang gemonteerd. Meestal is deze stang gemonteerd op het subframe van de auto en loopt van links naar rechts. Twee stabilisatorrubbers zorgen ervoor dat je geen ijzer op ijzer geluiden hoort op een slechte weg.
de uiteinden van deze  stang in verenstaal zijn verbonden met de draagarm of schokdemper door middel van een stabilisatorverbindingsstang.
Deze stabilisatorstangen zijn de slijtagedelen van het geheel. Zodra versleten kun je dit horen door een tikkend geluid op slecht wegdek.


Hoe herken je een kapotte stabilisatorstang?

Een stabilisatorstang kan bevestigd zijn door middel van kogels of rubbers.
De uitvoering met kogels krijgen door het vele op en neer bewegen speling waardoor je een tikkend geluid uit de wielophanging hoort. Onder de auto zou je dan een op en neer gaande beweging kunnen voelen als je de stang vast pakt.
De uitvoering met rubbers kunnen doorroesten, maar ook de rubbers kunnen poreus worden waardoor het geheel uit elkaar valt. Meestal gaat dit vooraf met een speling geluid. Eenmaal gebroken heeft de stabilisatorstang geen werking meer.
Op tijd vervangen is dus van groot belang.


Hoe lang kun je doorrijden met een versleten stabilisatorstang?

Zodra de slijtage toeslaat door middel van geluid of omdat de je onder de auto speling hebt geconstateerd, is het van groot belang de oude stangen zo snel mogelijk voor een paar nieuwe te vervangen. Stel dat je door zou rijden dan kan, zodra de stabilisatorstang loskomt, de stang een projectiel worden dat schade aan de band, velg of de rest van de wielophanging toebrengt. Om nog maar te zijgen van de sterk verminderde stabiliteit in de bochten. Bezuinig dus niet op dit relatief goedkoop onderdeel en houdt je auto in topconditie door tijdig dit soort cruciale onderdelen te vervangen.


Vervang zelf je stabilisatorstang

De stang zelf zit in de meeste gevallen aan ieder uiteinde met één moer vast. Draai de moeren los en haal de stang eraf. Zo simpel is het. Soms wil de bout met de moer meedraaien. Dan kun je met een tang of een passende sleutel de bout tegenhouden waardoor de moer toch los komt.
De uitvoering met rubbers zit met een draadeind of lange bout door en door, meestal op de draagarm. In dit geval draai je de moer van de bout af en het geheel zal uiteenvallen. Nieuwe erop en klaar.

De rubbers op het subframe zitten meestal iets lastiger. Door de kleine ruimte heb je snel te grote handen waardoor de bewegingsvrijheid beperkt word. Geduld is een schone zaak. Even volhouden en de boel komt los om de nieuwe in tegengestelde volgorde te monteren.


Stabilisatorstang nodig?

Voer uw kenteken in en vind de mogelijkheden.