Raammechanisme auto
Een raammechanisme van een auto is al vele jaren elektrisch. Met een druk op de knop start je de elektromotor die op zijn beurt zorgt voor de op- en neerwaartse beweging van het raam.
Vroeger was het raammechanisme niet elektrisch. Het principe was hetzelfde als bij de huidige elektrische modellen, met het verschil dat het aanzwengelen van het raam nu vervangen is door de elektromotor.
Raammechanisme kapot, wat nu?
En raammechanisme wat dreigt stuk te gaan herkend u aan geluiden of de snelheid van het open en dichtgaan wat langzamer gaat. Zo kan er een ratelend of knarsend geluid uit de deur komen. Meestal duid dat op een kabel die gerafeld is of een katrol dat niet meer echt loopt. Ook kan de kabel gebroken zijn. De motor hoor je dan vaak wel aangaan, maar er gebeurt vervolgens helemaal niets.
Het kan ook gebeuren dat als u de schakelaar indrukt, er helemaal niets gebeurt. De oorzaak is hier dan lastiger te bepalen. Zo kan de motor stuk zijn. Maar ook de schakelaar, bedrading of zekering. De juiste diagnose is dan van belang. Niemand wil het verkeerde onderdeel vervangen om vervolgens met hetzelfde probleem te blijven zitten.
Als laatste kan de ruit zelf loskomen van het mechanisme. De bevestiging van het raam op het mechaniek is dan gebroken. In die gevallen wil de ruit helemaal naar beneden vallen.
Tot slot is het van belang dat de geleiding, waar de ruit mee door de deur loopt, soepel loopt. Naarmate de auto ouder word slijt de toplaag van het rubber af waardoor het oppervlak ruwer word. De ruwheid laat het raam zwaarder lopen. Dit zorgt voor versnelde slijtage aan de bewegende delen van het raammechanisme. Als dit niet goed word opgelost zal de levensduur van het nieuwe raammechaniek sterk verkorten.
Motor raammechanisme
De kabel van het raammechanisme kan breken, uit zijn katrol lopen of rafelen. In al die gevallen kunt u een raammechanisme zonder motor kiezen. In veel gevallen is deze nog goed te gebruiken. Bij twijfel of wanneer u zeker weet dat de motor aan het eind van zijn leven is, kunt u vaak een mechaniek bestellen inclusief motor. Is alleen de motor stuk, dan zijn er ook oplossingen om een losse
raambedieningsmechanisme motor aan te schaffen.
Raammechanisme voor uw kopen
Zodra het raammechanisme het raam niet meer omhoog of omlaag beweegt zijn meestal de kabels en katrollen versleten. In veel gevallen is dan de motor over te zetten op de nieuwe raambediening. Zo hoeft u enkel het mechanisme zonder motor te kopen. In onze shop koopt u een raammechanisme met of zonder motor. Vaak is de deze ook los te koop.
Vul uw kenteken in of kies een voertuig in de selector. In het overzicht vind u alle mogelijkheden die op uw auto gebruikt zijn. Maak een keuze en leg deze in de winkelwagen. Vanuit de winkelwagen voltooid u in enkele stappen uw order. Voor alle duidelijkheid geven we bij elk product de te verwachte levertijd en voorraad aan. Zo weet u zeker wanneer u met de reparatie kan beginnen.
Raammechanisme van uw auto vervangen
Als u zelf niet van plan bent om het mechanisme te plaatsen is dit geen probleem bij EasyCarParts.nl. Met een landelijk netwerk bieden wij u de unieke kans om zelf het product aan te schaffen voor de juiste prijs, en te laten monteren door een professioneel garagebedrijf. Zo betaalt u nooit te veel voor een juist uitgevoerde klus.
Anti-Pinch raambediening
Anti-pinch-technologie is een veiligheidssysteem dat moderne voertuigen gebruiken in de elektrische ramen. Het elektrisch bedienbare raam word aangedreven door een elektromotor. Zoals de naam al doet vermoeden, voorkomt deze technologie het vastlopen van de ruit. Als het systeem een obstakel in de beweging van de ruit waarneemt, voorkomt het dat het raam verder omhoog beweegt. Zo voorkomt het mogelijke verwondingen bij de inzittenden.
Hoe werkt Anti-Pinch Technology?
Allereerst zijn elektrische ramen erg populair en je zult ze heel vaak tegenkomen, zelfs op de goedkopere voertuigen. Naarmate de populariteit van deze ramen begon toe te nemen, kwamen enkele dodelijke veiligheidsproblemen met betrekking tot het gebruik ervan aan het licht. Het begon allemaal met een aantal gevallen van kinderverstikking door het gebruik van elektrische ramen.
Over het algemeen kijken kinderen het liefst door de ramen van het voertuig en daarom proberen ze hun nek of handen door het raam te steken. Dus in zo'n geval, als iemand per ongeluk de raamschakelaar bedient; het raam sluit zich en kan verstikking of verwondingen bij het kind veroorzaken. Het risico bestaat ook in het geval van elektrische ramen die zijn geprogrammeerd om te werken zonder dat zelfs maar op de schakelaar hoeft te worden gedrukt. Om dergelijke ongelukken te voorkomen, hebben ingenieurs de anti-pinch-technologie uitgevonden.
In het geval dat een raam dat is uitgerust met anti-pinch-technologie zal de elektromotor zijn uitgerust met een sensor die de weerstandskracht die tegen de beweging van het glas inwerkt, kan detecteren. Zodra de motor het obstakel detecteert, stopt de wikkelactie onmiddellijk en begint deze in omgekeerde richting te werken. Als resultaat komt het raam naar beneden om zo letsel voor de inzittende te voorkomen.
Febi Bilstein
Ferdinand Bilstein, de oprichter van Febi. Al in 1844 is het bedrijf ontstaan. In eerste instantie werden diverse metalen onderdelen verhandeld. Later ging men bouten en moeren produceren. Toen de auto in opkomst kwam werd de focus gelegd op auto-onderdelen. Vandaag de dag heeft Febi een wereldwijd levernetwerk met meer dan 34.000 referenties.
Waar kwaliteit en betaalbaarheid op één staat word de naam Febi al snel genoemd. Door de grote range aan onderdelen is er voor elke auto wel een oplossing voor bijna elk probleem.