Hoe werkt het airco-systeem van uw auto

20-05-2019

Vandaag de dag, terwijl wij met onze auto rijden, kunnen velen van ons genieten van dezelfde comfortniveaus die we thuis en op het werk gewend zijn. Met een druk op de knop of de schuif van een hendel maken we de naadloze overgang van verwarmen naar koelen en weer terug, zonder ons ooit af te vragen hoe deze verandering plaatsvindt. Dat wil zeggen, tenzij er iets misgaat.

Sinds de komst van het airco-systeem voor auto's in de jaren 1940, hebben veel dingen uitgebreide veranderingen ondergaan. Verbeteringen, zoals geautomatiseerde automatische temperatuurregeling (die u in staat stelt om de gewenste temperatuur in te stellen en het systeem automatisch aan te passen) en verbeteringen aan de algehele duurzaamheid, hebben het hedendaagse moderne airco-systeem nog complexer gemaakt. Helaas is de tijd van "doe-het-zelf" -reparatie voor deze systemen bijna een ding van het verleden.

Overgang van R12 naar R134a

Om aan de complicaties toe te voegen, hebben we nu strenge milieuregels die de eenvoudigste taken regelen, zoals het opnieuw vullen van het systeem met koelmiddel R12 dat gewoonlijk Freon wordt genoemd (Freon is de handelsnaam voor het koelmiddel R-12, dat werd vervaardigd door DuPont). Uitgebreide wetenschappelijke studies hebben de schadelijke effecten van dit koelmiddel op onze ozonlaag aangetoond en de fabricage ervan is verboden door de EU en vele andere landen die samen het Protocol van Montreal hebben ondertekend, een mijlpaalovereenkomst die in de jaren tachtig werd ingevoerd om de productie en het gebruik van chemische stoffen waarvan bekend is dat ze de ozonlaag afbreken.

Meer dan ooit is uw automonteur overgeleverd aan deze nieuwe milieuwetgeving. Niet alleen moet hij gecertificeerd zijn om koudemiddel te kopen en uw airconditioning te repareren, zijn winkel moet ook de kosten dragen van dure speciale apparatuur die de opvang van deze ozonafbrekende chemicaliën verzekert, mocht het airco-systeem worden geopend voor reparatie. Simpel gezegd, als uw monteur meer moet uitgeven voor het repareren van uw voertuig, zal hij dit bij de auto eigenaar in rekening moeten brengen. Basiskennis van uw airco-systeem is belangrijk, omdat u hierdoor een beter onderbouwde beslissing kunt nemen over uw reparatieopties.

Als er zich een groot probleem voordoet met uw airconditioning, kunt u nieuwe termen tegenkomen. Woorden als "retrofit" en "alternatief koelmiddel" bevinden zich nu in uw woordenlijst voor mechanica. U kunt een optie krijgen voor "retrofitting", in plaats van alleen te repareren en vullen met Freon. Bij aanpassing achteraf worden de nodige wijzigingen aan uw systeem aangebracht, waardoor het nieuwe, door de industrie geaccepteerde, "milieuvriendelijke" koelmiddel, R-134a, kan worden gebruikt. Dit nieuwe koelmiddel heeft een hogere werkdruk, daarom kan uw systeem, afhankelijk van de leeftijd, grotere of robuustere onderdelen nodig hebben om de inherente hogedrukkarakteristieken te weerstaan. Dit zal in sommige gevallen aanzienlijk bijdragen aan de uiteindelijke kosten van de reparatie. En als het niet goed wordt uitgevoerd, kan de koelefficiëntie verminderen, wat overeenkomt met hogere bedrijfskosten en minder comfort.