Hoe werkt een gloeibougie met druksensor
09-01-2020
Een gecontroleerde en geperfectioneerde controle over de eigenschappen, druk en temperatuur van het verbrandingsproces. Dit is wat er gebeurt bij een diesel met een druksensor in de gloeibougie in een notendop.
Deze gloeibougie wordt ook wel PSG-gloeibougie genoemd.
Hoe werkt zo een gloeibougie, en wat moet u nog meer weten om de diagnose en vervangen tot een goed einde te brengen.
In deze blog leggen we het aan u uit.
|
 |
Een gecontroleerde en geperfectioneerde controle over de eigenschappen, druk en temperatuur van het verbrandingsproces. Dit is wat er gebeurt bij een diesel met een druksensor in de gloeibougie in een notendop.
Deze gloeibougie wordt ook wel PSG-gloeibougie genoemd.
Hoe werkt zo een gloeibougie, en wat moet u nog meer weten om de diagnose en vervangen tot een goed einde te brengen.
In deze blog leggen we het aan u uit.
|
|
Waarom een druksensor op een gloeibougie?
Een gloeibougie met druksensor (PSG-gloeibougie) heeft een een warmte-element dat bewegelijk is. De druk die tijdens de verbranding ontstaat, de compressiedruk, drukt de stift omhoog. In de kop van de gloeibougie zit een meetinstrument dat de beweging van de stift meet. Simpel gezegd zet de sensor druk om naar een elektrisch signaal. Dit signaal wordt doorgegeven aan de inspuitcomputer. Het meetbereik van de sensor is doorgaans 0 – 200 bar.
Met deze wetenschap kan de ECU beter bepalen of de verbrandingsdruk, en daarmee de temperatuur, binnen de toleranties valt. Bij een te hoge druk zal de stikstofoxiden waarde (NOx), in de uitlaatgassen, te hoog worden. En dat is weer slecht voor het milieu en onze gezondheid.
De computer kan mede met deze druksensor aanpassingen doen aan:
- Turbodruk
- EGR-werking
- Ontstekingstijdstip
Hoe kan ik zien of mijn auto een druksensor op de gloeibougies heeft?
Niet elke auto met een dieselmotor heeft een druksensor in de
gloeibougies. Auto's met een druksensor is een trend die je de laatste jaren zit opkomen. Vooral bij het downsizen van motoren. Dat zijn motoren met een lage motorinhoud (CC's), maar met het vermogen van een zware motor.
Meestal is er maar één cilinder uitgevoerd met een gloeibougie-druksensor. De reden hiervoor is de kostprijs van de sensor. De prijs van een gloeibougie met druksensor is een factor 6 tot 10 keer de prijs van een gloeibougie zonder druksensor.
Om te zien of uw auto een gloeibougie met druksensor heeft kijkt u boven op de motor waar de gloeibougies de cilinderkop in gaan. Het bovenste gedeelte steekt boven de motor uit. De kop met een verdikking heeft de druksensor in zich.