Stuurkogel
18-7-2020
De meeste moderne voertuigen gebruiken een tandheugel
stuurhuis en heeft
stuurstangen en
stuurkogels om de wielen te laten sturen. Aan beide uiteinden van het stuurhuis zijn kogels bevestigd en terwijl het rondsel over het tandwiel met sleuven rolt, helpen ze de voorbanden te duwen en te trekken terwijl aan het stuur wordt gedraaid. Stuurkogels hebben een belangrijke functie voor de besturing van een voertuig en dus voor de algehele veiligheid van een auto. Maar hoe lang gaan deze kogels doorgaans mee?
Net als de meeste auto-onderdelen gaan stuurkogels niet zomaar kapot omdat ze op een specifieke datum zijn vervaardigd en hun tijd is verstreken; ze gaan stuk door normale slijtage. Spoorstangen kunnen jaren en jaren meegaan en sommige autobezitters hoeven ze misschien helemaal nooit te vervangen, maar hun levensduur kan worden beïnvloed door bepaalde rijomstandigheden. Obstakels zoals kuilen, slechte weg of zelfs kleine ongevallen kunnen ertoe leiden dat stuurkogels sneller slijten. Vanwege het grote belang is het dus verstandig de stuurkogels regelmatig te laten inspecteren.
Deze inspectie is meestal het controleren op speling. Dit kan door de auto uit zijn veren te tillen totdat de wielen de grond niet meer raken. Voor APK geldt: de kogel mag, gemeten op de kogel zelf, niet meer speling hebben dan 1mm.
Verder kan de hoes stuk gaan. Het vet voor de smering komt er dan uit. Als de kogel zelf nog goed is, zou je enkel de hoes kunnen vervangen.
Als u uw spoorstangen niet regelmatig laat inspecteren, zijn er enkele waarschuwingssignalen om op te letten (en te horen). Als uw voertuig tijdens het rijden of tijdens het remmen naar één kant trekt, is het mogelijk dat slechte stuurkogels de boosdoener zijn. De banden van uw voertuig vertonen ook ongelijke slijtage aan de binnen- of buitenkant van de band als er een probleem is met de spoorstok. Een van de meest opvallende tekenen van slechte spoorstangen is echter een kloppend geluid dat uit de voorkant van het voertuig komt wanneer u een parkeerplaats inrijdt, of een andere, krappe bochtensituatie met lage snelheid.
Als de stuurkogels van uw voertuig moeten worden vervangen, is het raadzaam om zowel de rechter als de linker kogel tegelijkertijd te vervangen en een volledige uitlijning uit te voeren nadat ze zijn vervangen. Als u vermoedt dat uw spoorstangen slecht zijn, zijn er een paar eenvoudige controles die monteurs kunnen uitvoeren om te zien of er overmatige speling in de kogels zit waar dat niet zou moeten zijn. Als uw voertuig extreme wegomstandigheden of ongebruikelijk contact met de voorwielen heeft ondervonden (zoals een stoeprand raken), is het misschien een goed idee om ook de stuurkogels te laten inspecteren.