Is je auto klaar voor de winter?



08-12-2018

Zodra de temperatuur kouder word en de kerst dichter bij komt is het tijd om ook de auto klaar te maken voor de winter.
Waar moet je op letten? En hoe bereid je jezelf voor op dit seizoen?
Hieronder een aantal tips en trucs om de winter, en vooral het verkeer, veilig door te komen.

Winterklaar maken onder de motorkap

Onder de motorkap


Onder de motorkap kunt u een aantal zaken controleren om te zorgen dat hier geen problemen vandaan komen tijdens het starten en winterse ritten.

Controleer de vloeistoffen.

Vloeistoffen hebben de neiging van samenstelling te veranderen zodra de temperatuur onder het vriespunt komt.
Water verandert in vaste vorm. Maar ook motorolie en remvloeistof hebben te vrezen voor de kou.

Ruitensproeier antivries bijvullen

In de zomer word voor de ruitensproeier andere vloeistof gebruikt dan in de winter. Wil je in de zomer dat vliegjes en vuil geen vat krijgen op de ruit, is het in de winter vooral belangrijk dat de vloeistof niet bevriest. Toch heeft de juiste samenstelling ook een voordeel dat er een laagje op de ruit word aangebracht dat het zicht in het donker en bij neerslag beter maakt. In de regen zorgt een vervuilde ruit voor strepen die het licht wat er doorheen komt breekt waardoor het gehele zicht vol met strepen zit.

Koelvloeistof controleren

Dat de koelvloeistof de motor afkoelt bij een te hoge temperatuur is wel duidelijk. Maar ook dit is een vloeistof met water als één van de bestandsdelen. Zodra door ouderdom de samenstelling veranderd is bevriezing een gevaar wat op de loer ligt. Dit is niet alleen vervelend. De motor kan hier serieus beschadigd van geraken.
Kijk dus niet alleen of het peil van deze vloeistof oké is. Controleer ook  de werking tegen bevriezing. Dit kunt u doen met een Koelvloeistoftester.

Hoe oud is de motorolie

Hoe kouder de buitentemperatuur hoe dikker de motorolie zal zijn. Dus naast de accu die minder capaciteit heeft in de winter speelt de motorolie ook een rol in het wel of niet starten van de auto.
Het oliepeil is belangrijk voor de smering en koeling van de motor. Kijk in het onderhoudsboekje hoe oud de olie is. Bij veel korte stukje rijden hoopt er vocht in de olie op. Bij een koude start in de winter zullen deze vochtdelen kristalliseren waardoor bij de eerste bewegingen van de motor de smering niet optimaal is.
Is de motorolie aan verversing toe? Doe het dan nu zodat u straks geen problemen heeft. Vervang altijd het oliefilter mee.

Remvloeistof en vocht

Remvloeistof is hygroscopisch. Dit betekend dat het vocht op kan nemen uit de omgevingslucht. Nu zult u niet direct merken dat er bevriezing op treed. Toch kan te veel aan vocht zowel in de winter als in de zomer problemen veroorzaken. Met een teveel aan vocht in het remsysteem kan roestvorming op treden. Ook verlaagt het kookpunt van de remvloeistof. Bij hard remmen kunnen de remmen simpelweg weigeren.
Remvloeistof gaat gemiddeld twee tot drie jaar mee.

Winter klaar maken rond de auto

Rond de auto


Sloten ontdooien

Heeft uw auto geen afstandsbediening? Dan kunt u na een nachtvorst bevroren sloten hebben. De sleutel wil niet in het slotgat of u krijgt de sleutel niet gedraaid.
In beide gevallen krijgt u de deur niet open. Hier is een slotontdooier een snelle oplossing. Het teutje van de flacon stopt u in het sleutelgat, spuit een beetje ontdooier in en laat hem een paar seconden inwerken en voilà: het slot ontsluit zich met een draai van de sleutel.
Zorg dat de flacon zich niet in de auto bevind. U kunt er immers niet bij als de sloten bevroren zijn.

Ruiten ontdooien

Zicht is erg belangrijk in de winter. Maak voor uw rit altijd alle ramen en spiegelglazen schoon. Dit kunt u doen met een ruitenkrabber. Krabben heeft wel als nadeel dat u krassen maakt op de ruit. tevens gaat vastzittend ijs niet direct los.
Een andere oplossing is een ruitondooier. Met een spuitflacon sprayt u de ruiten en spiegels in en het laagje ijs verdwijnt als sneeuw voor de zon. De ruitenwissers doen de rest.
Bij dikker ijs en sneeuw werkt dit ook niet optimaal. In dat geval zal de warmte die de kachel geeft het ijs laten smelten.
Het nadeel hiervan is weer dat de motor stationair moet lopen. Het duurt zo even voordat de eerste warmte vrij komt. tevens slecht voor het milieu.
Wellicht is een combinatie van de ijskrabber en sprayflacon de beste optie.
Gebruik geen warm water. Door het plotselinge temperatuur verschil kan de ruit breken. Tevens koelt het water af waardoor er een nog dikkere ijslaag op de ruit vormt.

Deken op de ruit

Om geen last te hebben van ijs op de ruit kan een speciale deken oplossing bieden. Deze klemt u tussen beide voordeuren aan de zijkanten en de ruitenwissers aan de voorkant. Als de ruitenwissers in de halverwege stand stil gezet kunnen worden dan drukken die de deken tegen de ruit.

Als u gaat rijden

Houd er rekening mee dat, als u gaat rijden met de eenmaal schone ruit, de lucht die het interieur binnen stroomt de ruit aan de binnenkant laat aanslaan waardoor het zicht snel beperkt word.
De combinatie van de airco en kachel kan hier bij helpen. De droge lucht neemt het vocht van de ruit af waardoor het zicht terug komt. Helaas duurt dit even.
U kunt de aanslag verminderen door de ruit aan de binnenkant goed schoon te maken. De aanslag van vocht zal nu minder zijn waardoor de ruit eerder droog is. 

Vast zittende deurrubbers

Heeft u eindelijk het slot ontdooit, gaat de deur nog niet open. De deur zit vastgevroren aan de deurrubbers. Ook dit kunt u beter voorkomen als het nog niet vriest. Door de rubbers in te smeren met een zuurvrije vaseline voorkomt het vastvriezen. Er zijn speciale sticks in de handel. Lippenbalsem of talkpoeder doen het ook goed.

Zet de auto niet op de handrem.

Een vast gevroren handrem zorgt ervoor dat de auto niet van zijn plek komt. De binnenkabel zit vastgevroren aan de buitenkabel. Hierdoor blijft de handrem actief.
In de wintermaanden kunt u beter de auto in de versnelling laten staan. Als uw auto een automatische versnellingsbak heeft zet u hem in de 'P'.
Auto's met een elektrische handrem hebben meestal geen kabel. Vastvriezen komt hier niet zo snel voor.

Winterbanden

De discussie blijft. Hebben winterbanden nu zin of niet. Tests wijzen uit dat het zeker zin heeft. Al onder de 7 graden Celsius word de wegligging en de remweg beter.
Natuurlijk moet u zich de vraag stellen of de investering juist is tegen over het aantal kilometers. Toch heeft het ook zin als u nooit op de snelweg komt. Tevens slijten de zomerbanden niet als u op winterbanden rijdt. De kosten voor aanschaf van nieuwe banden spreidt u zo over een grotere tijd waardoor nauwelijks sprake is van grotere uitgave.
Vier seizoenen banden is nog een tussen oplossing. Hiermee rijdt u hele jaar op dezelfde banden met de voordelen van beide. Toch zijn de voordelen niet zo groot als bij winterbanden.