Kromme remschijven: oorzaak & oplossing

06-12-2020

Trillend stuur tijdens het remmen

Tijdens het remmen trilt je stuur of rempedaal. Dit is niet alleen vervelend, het is ook gevaarlijk. Op het moment dat de trilling zich voordoet is de remkracht namelijk vaak ook minder. Je moet dus harder op het rempedaal trappen om dezelfde remkracht te krijgen. En dat valt niet mee. De trilling van het stuur houdt dit min of meer tegen.
Maar wat is nu de oorzaak? En vooral…wat is de beste oplossing? In dit artikel diepen we deze vraagstukken uit.

Let op! Als je een trillend stuur hebt tijdens het rijden zonder te remmen, dan kan deze trilling versterkt worden tijdens het remmen. Het probleem is dan waarschijnlijk onbalans in de voorwielen.


Kromme remschijven: wat is de oplossing?



Kromme remschijven, na montage nieuwe remschijven

De conclusie is snel gemaakt. Na montage van nieuwe remschijven en remblokken zijn de remschijven krom. Schuld van de garage of monteur natuurlijk. Die heeft maar wat gedaan. Toch is dit zelden terecht. Natuurlijk kan de monteur de wielnaven niet schoon gemaakt hebben of die defecte remklauw over het hoofd gezien hebben.
Toch is in de meeste gevallen de oorzaak niet te zien tijdens de montage. Wielnaven die in de loop van het leven van de auto krom raken, is dit niet ineens. Dit gaat geleidelijk. De huidige remschijven slijten met het krom raken mee, waardoor de bestuurder er niets van merkt. Na vervanging is het ook niet direct merkbaar. Pas nadat de remschijven zich ‘gezet’ hebben op de naven, begint de ellende.