Wat is de oorzaak van kromme remschijven?
Er zijn meerdere redenen waarom remschijven krom kunnen trekken. Hieronder de meest voorkomende:
Rempedaal ingedrukt houden na remmen
Een veel voorkomende oorzaak is een te hoge temperatuur van de remschijven. De warmte kan niet snel genoeg afgevoerd worden. Plaatselijk koelt de schijf meer, waardoor de remschijven gaat trekken. Een veel voorkomende reden is de voet op de rem houden na een flinke rempartij zoals onderaan de afrit van een snelweg. Zeker bij auto's met een automatische versnellingsbak is dit problematisch. Beneden aan de afrit sta je voor de verkeerslichten te wachten met de automaat in 'D'. Op de plaats waar de remblok tegen de schijf gedrukt zit kan de warmte niet weg, terwijl de rest van de schijf wel afkoelt.
Beter zou het zijn om de pook in neutraal te zetten. Of om de auto niet geheel stil te zetten maar te laten rollen. Zo kunnen de remschijven gelijkmatiger afkoelen.
Roest op de remschijven
Als de remschijven geroest zijn, slijten de remblokken ongelijkmatig af. Zeker als de roest plaatselijk is. Het niet gelijk slijten van de remblokken heeft als gevolg dat de remschijven ook niet overal gelijk slijten.
We bedoelen niet de vluchtige roest die je na een regenbui ziet. Die is er met een paar keer remmen wel vanaf. Het gaat hier om de roest die ontstaat door langdurig stilstaan of door het monteren van nieuwe remblokken op versleten schijven.
Dat laatste lichten we even toe. Remschijven slijten altijd wat hol in. Ook dit heeft met temperatuur te maken. Maar ook met het karakter van het remsysteem. De remblokken hebben snel de neiging om aan de zijkanten sneller te slijten, waardoor de remschijven juist in het hart wil slijten.
Bij hol ingesleten of te dunne remschijven moet altijd de combinatie remschijven/remblokken vervangen worden. Anders is goedkoop letterlijk duurkoop.
Geroeste remschijf vs elektrische auto's
Met de moderne hybride en elektrische auto's is, door de mogelijkheid van het afremmen op de elektromotor, er nog een oorzaak bij gekomen van roest op de remschijven. Vooral achter komt dit veel voor. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat bij elke auto gemiddeld de remverdeling voor/achter op 70/30 ligt. Rem je dan ook nog eens minder krachtig, dan remmen de achterwielen nauwelijks nog op de conventionele remmen. Het gevolg is dat de remschijven de tijd krijgen om te roesten. Eenmaal een flinke laag roest slijt je met die keren dat je door-remt er niet meer af. Erger nog: de remblok slijt harder op het geroeste oppervlak. Hierdoor krijg je ongelijk slijtende remblokken dat het effect versterkt. Immers: op de plaats waar de remblok verder versleten is, krijgt de remschijf meer kans verder te roesten.
Roest op de remschijf kan ook trillingen veroorzaken
Rem loopt aan
Als je een aanlopende rem hebt, is het van belang eerst te kijken waar de oorzaak zit.
Stel dat de rechter voorrem aanloopt. Welke punten kun je controleren om de oorzaak te achterhalen?
De compensatiegaatjes in de
hoofdremcilinder kunnen ook verstopt raken. Vaak zijn er dan meerdere wielen die een aanlopende rem hebben. Zodra een rem aanloopt ontstaat er veel warmte. Zoveel warmte dat remschijven zelfs roodgloeiend kunnen worden. Een prima reden om te eindigen met kromme remschijven.
Lees onze blog over
versleten remmen.
Hard of langdurig remmen
Ook hier is warmte weer de oorzaak. Heb je een rijstijl waar Max Verstappen bij verbleekt? Dan is de kans groot dat je remmen het op een bepaald moment zullen begeven. Voordat het zover is rij je al een tijdje met remschijven die door het snelle opwarmen en afkoelen kromgetrokken zijn. In deze gevallen heb je niet alleen nieuwe remmen nodig. Een upgrade zou wellicht een goede oplossing zijn. Maar wat zijn de
beste remschijven?
Ook wanneer je op de snelweg kort op je voorligger zit heb je je rem vaker nodig. Hier rem je vaak ook harder, met oververhitting als risico.
Naven niet schoon of krom
Hier wordt het interessant. Geroeste of vervuilde
wielnaven kunnen gereinigd worden. Probleem opgelost. Maar als de naven niet helemaal recht zijn, liggen de remschijven dus ook niet vlak. Vergelijk het met een tegelvloer waarvan de ondergrond niet vlak is. De tegels erop liggen schots en scheef. Zo is het ook bij remschijven op de wielnaven. En dit is nu zo’n geval: een aantal weken na het monteren van nieuwe remschijven, raken ze krom. Schuld van de remschijven, of van de monteur? Nee, absoluut niet. Om dit probleem op te lossen is het opnieuw vervangen van de remschijven niet de juiste oplossing. Want de flenzen of naven blijven krom. Natuurlijk zou je de naven ook kunnen vervangen. Maar dan vervang je dus ook gelijk de
wiellagers en weer de remblokken en remschijven. Das dan toch vrij kostbaar.
Hier nieuwe remschijven op monteren is vragen om problemen
De meest succesvolle oplossing is het afdraaien van de remschijven aan de auto. De remklauw wordt tijdelijk vervangen door een apparaat wat je op de ogen van de remklauw-bevestiging monteert. Zo heb je de perfecte uitlijning voor de beitels die de remschijven vlak afdraaien. Geen last meer van de kromming in de Naven. En nog beter: het probleem is definitief opgelost voor een fractie van de prijs van de naven, wiellagers én remmen optie.
Wielbouten te vast aangedraaid
Gaan daar de remschijven van kapot? Het antwoord is: 'jazeker'. Wielbouten hebben dan wel hun eigen aanhaalmoment. Maar dat betekend niet dat
wielmoeren en bouten daar op het einde van hun kracht zitten. Bij veel auto's is de rek er nog niet uit. Uitzonderingen daar gelaten. Bij de gevallen waar de wielen vaster kunnen dan wat de fabriek adviseert voor het
aanhaalmoment van de wielbouten, komen de remschijven letterlijk in de verdrukking. Het materiaal wil door de te grote druk vervormen en zit er maar een ding op. Het materiaal wil tussen de wielnaaf en de velg uit. Het gevolg is kromme remschijven. De wielen daarna losmaken en opnieuw vastzetten op de juiste spanning heeft geen zin. Het kwaad is reeds geschied.
Hoe herken ik kromme remschijven?
Het is van belang om te weten of uw remschijven krom zijn, zodat u de juiste stappen kunt ondernemen om de oorzaak weg te nemen of op te lossen.
De meest voorkomende klachten met kromme remschijven is een trillend stuur. Het stuur trilt dan alleen tijdens het remmen. Trillingen die u voelt tijdens het rijden kan bijvoorbeeld onbalans zijn in de wielen. Let wel: onbalans in de wielen kan er voor zorgen dat de trilling die u tijdens het rijden voelt, versterkt wordt tijdens het remmen. U heeft dan mogelijk geen problemen met de remschijven. Balanceren van de wielen zou dan voldoende zijn.
Ook kan het voorkomen dat het rempedaal trilt tijdens het remmen. Ook hier is de remschijf het probleem. De remschijf hoeft dan niet persé krom te zijn. Verschil in materiaalstructuur kan de remschijf ongelijk laten slijten. De dikte variatie zorgt dat de zuiger in de remklauw op en neer beweegt. Deze beweging wordt via de
remvloeistof doorgegeven aan de hoofdremcilinder en rempedaal.
In beide gevallen zit het probleem in de remschijf. Bij voldoende dikte zou afdraaien aan de auto een oplossing kunnen zijn. Laat de dikte het niet meer toe? Dan is het vervangen van de remschijven en remblokken de beste oplossing.
Remschijven kunnen op verschillende manieren trillingen veroorzaken
Remschijf slingering
Dit is letterlijk een kromme remschijf. De oorzaak hiervoor ligt bij de passing op de wielnaaf of vervorming van de remschijf. Een slingering in de remschijf is voelbaar in het stuur tijdens het remmen.
Als de dikte van de remschijven het toelaat, zou het afdraaien van de remschijven op de auto samen met nieuwe remblokken een passende oplossing zijn.
|
Remschijf dikte variatie
Hier is het verschil van dikte meetbaar over het gehele remschijfoppervlak. Door op verschillende plaatsen van de schijf te meten is dit te constateren. Het dikteverschil is goed merkbaar in het rempedaal tijdens het remmen.
De oorzaak ligt hier bij de verschillen in materiaalstructuur, reeds aanwezige slingering en de steeds veranderende remomstandigheden zoals omgevingstemperatuur, vocht en materiaalbelasting.
Ook hier geldt: valt de remschijf nog binnen de minimale dikte tolerantie, dan is afdraaien aan de auto en nieuwe remblokken de juiste oplossing.
|
Remschijf ruwheid
De oorzaak van deze ruwheid is een hoge of lage frequentie van trillingen uit de remklauw. De structuur van de oppervlakken van zowel de remblok als remschijf zijn niet het zelfde.
Afhankelijk van de dikte van de remschijf zou het afdraaien aan de auto in combinatie met nieuwe remblokken een oplossing kunnen zijn.
|
Waar kunt u terecht voor het afdraaien van de remschijven aan de auto?
Het afdraaien van uw remschijven aan de auto kan met een speciaal apparaat. Dit apparaat stelt de monteur in staat om de remschijven perfect in lijn te brengen met de remblokken waardoor de oneffenheden en krommingen worden opgeheven.
Er zijn een paar plaatsen in Nederland waar men de juiste apparatuur heeft voor het afdraaien van remschijven aan de auto.
Geverifieerd kunt u in elk geval terecht bij Auto Parts Roosendaal. Op de website
remschijven afdraaien kunt u meer informatie vinden over de werking. Tevens kunt u hier contact opnemen met de remmen specialist aldaar.
Informatieve video over remproblemen en het afdraaien van remschijven aan de auto
Samenvatting
Oververhitting en mechanische belasting zijn de uiteindelijke oorzaken dat remschijven krom trekken. Een goede diagnose is dus van groot belang. Je zou simpel kunnen stellen dat de remschijven zelf nooit de oorzaak zijn van het kromtrekken. Er is altijd een externe oorzaak aan te wijzen, met kromme remschijven als gevolg.
Nieuwe remschijven nodig?
Vul je kenteken in voor de mogelijkheden.
Zoek direct het onderdeel voor uw auto
Vul uw kenteken in en vind direct uw passende onderdelen.
Maak een keuze uit onze automerken: