De krukaspoelie is een essentieel component in de voertuigmotor dat een belangrijke rol speelt bij het aandrijven van verschillende accessoires en onderdelen. In dit artikel onderzoeken we de functies, constructie en het belang van de krukaspoelie in de aandrijflijn van de motor.
1. Functies van de Krukaspoelie
De krukaspoelie is bevestigd aan het uiteinde van de krukas en heeft als belangrijkste functie het overbrengen van de roterende beweging van de krukas naar accessoires zoals de dynamo, de stuurbekrachtigingspomp of de airconditioningcompressor. Hierdoor voorziet het deze accessoires van de benodigde aandrijfkracht.
2. Constructie en Materialen
Krukaspoelies zijn meestal gemaakt van materialen met een hoge sterkte, zoals gietijzer of aluminiumlegeringen. Ze hebben een groef of groeven aan de buitenkant waarin de aandrijfriemen passen. De constructie moet nauwkeurig zijn om een goede uitlijning en werking van de aandrijfriemen te waarborgen.
3. Aandrijfriemen en Overbrenging
Aandrijfriemen, ook bekend als V-riemen, worden rondom de krukaspoelie en de poelies van de aangedreven accessoires geplaatst. De krukaspoelie draait met de krukas mee, waardoor de aandrijfriemen worden meegenomen en de aangedreven accessoires in beweging worden gebracht. Dit systeem zorgt voor een efficiënte overbrenging van de aandrijfkracht.
4. Dynamiek en Balans
De dynamiek en balans van de krukaspoelie zijn van belang om trillingen en onnodige belasting op de krukas te voorkomen. Een onevenwichtige poelie kan trillingen veroorzaken, wat kan leiden tot slijtage en schade aan de motoronderdelen. Goede balancering en juiste uitlijning zijn daarom essentieel.
5. Onderhoud en Vervanging
Regelmatig onderhoud van de krukaspoelie omvat inspectie op tekenen van slijtage, beschadiging of onbalans. Bij problemen is tijdige vervanging noodzakelijk om verdere schade aan de aandrijflijn en accessoires te voorkomen.
Al met al is de krukaspoelie een cruciaal component dat een soepele werking van diverse accessoires in de voertuigmotor mogelijk maakt. Door zorgvuldige constructie, uitlijning en onderhoud draagt het bij aan de betrouwbaarheid en prestaties van het voertuig.
De krukaspoelie is meer dan een wiel dat een riem aandrijft. De krukaspoelie bepaald de snelheid van de riem door zijn diameter. Tevens vangt deze poelie trillingen vanuit de motor op. Deze trillingen zouden overmatige slijtage aan krukaslagers en de draaiende delen van de multiriem kunnen veroorzaken. De meeste poelies hebben tevens het loop gedeelte waar de
op afdicht. Zo blijft de motorolie binnen. Door de krukaspoeliebout wordt het geheel op zijn plaats gehouden. Dat wil zeggen het onderste tandwiel van de distributieriem in combinatie met de krukaspoelie.
word door de riem aangedreven die ook over de krukaspoelie loopt. Doordat de spanning en trekkracht die op de poelie uitgeoefend word moeten plotseling oplopende krachten opgevangen worden. Als u bijvoorbeeld de airco aanzet, komt er extra spanning op alle meedraaiende delen. Ook op bijvoorbeeld de krukas. Langdurige spanningsverschillen kan tot schade aan de krukas leiden. Daarom is een krukaspoelie ook direct een torsiedemper. Door zijn rubberen ring tussen de twee delen van de poelie kunnen veranderingen in het spanningsveld opgevangen worden waardoor de motor en al zijn componenten langer mee gaan.