Zoek direct het onderdeel voor uw auto
Vul uw kenteken in en vind direct uw passende onderdelen.
Alles wat je moet weten over Motoronderdelen
Een voertuigmotor bestaat uit diverse cruciale onderdelen die samenwerken om optimale prestaties te leveren. Hieronder worden enkele van de belangrijkste motoronderdelen beschreven en hun functies in het motorsysteem uitgelegd.
1. Zuigers en Zuigerveren
Zuigers en zuigerveren spelen een essentiële rol in de verbrandingscyclus. Zuigers bewegen op en neer in de cilinders, terwijl zuigerveren zorgen voor afdichting, compressie en smering.
2. Krukas en Drijfstangen
De krukas zet de lineaire beweging van de zuigers om in roterende beweging. Drijfstangen verbinden de zuigers met de krukas en dragen de kracht over die wordt gegenereerd door de verbranding van brandstof en lucht.
3. Nokkenas
De nokkenas regelt de opening en sluiting van de kleppen. Het beïnvloedt de timing en duur van klepbewegingen, wat de verbranding en uitlaatprocessen beheert.
4. Distributiesysteem
Het distributiesysteem, inclusief de distributieriem of ketting, synchroniseert de bewegingen van de nokkenas en krukas. Het zorgt voor een nauwkeurige timing van klepbewegingen.
5. Oliepomp
De oliepomp levert smeerolie aan vitale motoronderdelen, waardoor wrijving wordt verminderd, en draagt bij aan koeling en het handhaven van optimale oliedruk.
6. Koelsysteem
Het koelsysteem, inclusief de radiateur en waterpomp, reguleert de temperatuur van de motor door warmte af te voeren. Dit voorkomt oververhitting en schade aan motoronderdelen.
7. Brandstofsysteem
Het brandstofsysteem levert de juiste hoeveelheid brandstof aan de motor voor verbranding. Het omvat de brandstofpomp, injectoren en brandstoftank.
8. Uitlaatsysteem
Het uitlaatsysteem voert verbrande gassen af en vermindert geluid. Het omvat de uitlaatpijp, katalysator en dempers.
9. Motorsteunen
Motorsteunen bevestigen de motor aan het chassis, verminderen trillingen en dragen bij aan stabiliteit.
Elk van deze motoronderdelen speelt een unieke rol in het functioneren van de motor. Regelmatig onderhoud en tijdige vervanging van versleten onderdelen zijn cruciaal voor een betrouwbare en efficiënte werking van het voertuig.
Onderdelen voor motorrevisie nodig?
Heeft de motor van uw auto een verhoogd olieverbruik? Of is de compressie niet meer wat het geweest is? De kans is dan aanwezig dat het motorblok of
cilinderkop gereviseerd moet worden.
Het is vaak niet alleen de
koppakking die verlies van prestaties kan veroorzaken. Een lekkende
inlaat- of uitlaatklep of
zuigerveren die versleten raken is ook een veel voorkomend probleem. De oorzaak is vaak te zoeken in de richting van
onderhoud en rijstijl. Toch is ouderdom natuurlijk ook een van de mogelijkheden.
Extra motor slijtage door verkeerde kleptiming
Randzaken zoals motorelektronica en kleptiming worden niet snel als oorzaak gezien van slijtage in de draaiende delen van het motorblok. Toch moet hier goed naar gekeken worden als de slijtage oorzaak niet direct zichtbaar is.
Door een uitgerekte
distributieketting klopt de timing van de kleppen niet meer waardoor de inspuiting en
ontsteking niet meer op tijd lopen. De ontbranding kan te laat zijn waardoor ten eerste de prestaties afnemen waardoor u verder het gaspedaal intrapt om toch op snelheid te komen. Tevens als de inspuiting en ontsteking niet gelijk lopen er brandstof langs de zuigerveren naar beneden lopen. Door het ontbreken van voldoende
motorolie is extra slijtage onvermijdelijk.
Ook kan er door een meting verschil tussen de
krukaspositiesensor en
nokkenaspositiesensor een motorstoring optreden. Het lampje op het dashboard zal gaan branden waardoor het motormanagement in noodloop zal gaan draaien. Mede hierdoor is de inspuiting en ontsteking ook niet optimaal.
Meest voorkomende oorzaken voor motorslijtage
Het is nooit eenduidig te vertellen waar motorslijtage vandaan komt. Vaak is het een combinatie van verschillende oorzaken bij elkaar.
Hieronder de meest voorkomende:
- Te weinig of verkeerde motorolie
- Direct na koude start in hoge toeren rijden
- Langdurig met een hoog toerental rijden.
- Versleten motor-onderdelen
- Storing in de motorsturing of ontsteking
- Onjuiste kleptiming
- Verstopte katalysator en/of roetfilter
Lees onze blog over de werking van de motor.