Motorsteun: hoe het werkt, symptomen, problemen en vervanging
Een motorsteun is het onderdeeldeel dat de motor in uw auto houdt. In de meeste auto's, zijn een motor en versnellingsbak aan elkaar vastgeschroefd en op zijn plaats gehouden door drie of vier steunen. De steun die op de versnellingsbak zit heet de versnellingsbaksteun, anderen worden aangeduid als motorsteun.
Een deel van de motorsteun is vast gebout aan de carrosserie of subframe.
Een motorblok is een bron van trillingen doordat er vele bewegende en draaiende delen zijn. De taak van een motorsteun is niet alleen om de motor op zijn plaats houden, maar ook om deze trilling van de motor naar de auto te reduceren.
Een motorsteunen word gemaakt van rubber, zodat er geen direct metaal-op-metaal contact is tussen de motor en carrosserie.
Om een betere demping van de trillingen te krijgen, zijn sommige motorsteunen gevuld met vloeistof. Een vloeistof gevulde motorsteun werkt als een schokdemper.
Sommige autofabrikanten gebruik actieve vacuüm-gecontroleerde motorsteunen die dempend variëren indien nodig. Porsche biedt elektromagnetische koppelingen om trillingen, van de motor overgebracht naar het carrosserie, actief te dempen.
Een motorsteun heeft geen onderhoud nodig. Het moet alleen worden vervangen als het versleten raakt.
Hoe lang gaat een motorsteun mee? In sommige auto's, kunnen motorsteunen het leven van het voertuig mee. De meeste problemen met motorsteunen beginnen na zo een 5 – 7 jaar. Een versnellingsbaksteunengaan meestal langer mee.
Motorsteun problemen
Het meest voorkomende problemen met de motorsteun, is wanneer het rubberen deel breekt of scheurt of wanneer vloeistof begint lekt uit de vloeistof gevulde steun.
Veel voorkomende symptomen van een defecte motorsteun is het toenemen van motor lawaai en trillingen voelbaar in de auto.
Bij een auto met een automatische versnellingsbak, zijn buitensporige trillingen meer merkbaar als de motor stationair loopt in de ‘Drive’ stand. Dit is merkbaar door meer trillingen en brommend geluid.
In sommige auto's kan een gebroken motorsteun leiden tot het springen van de motor tijdens het optrekken of overschakelen tijdens het rijden.
Ook zijn er gevallen bekend waar een slechte motorsteun een ratelend lawaai veroorzaakt tijdens het starten en uitzetten van de motor.
Hoe herken je een versleten motorsteun.
Zichtbare tekenen van een versleten motorsteun zijn:
- Scheuren
- Lekkage
- Breuken in het rubber of aluminium
Voordat een defecte motorsteun wordt gediagnostiseerd, moeten alle andere mogelijke oorzaken worden gecontroleerd.
Bijvoorbeeld wanneer een van de uitlaatpijp ophanging gebroken is, kan het dezelfde symptomen als een slechte motorsteun geven.
Bij een verbogen uitlaatpijp kan deze het chassis raken. Dit creëert dezelfde trillingen en ratelend geluid als bij een versleten motorsteun.
Vaak, wanneer een van de motorsteunen versleten is, kan het motorblok scheef in de motorruimte hangen.
Daarom als één motorsteun defect is, geeft het meer druk op alle andere steunen. Om deze reden is het niet ongebruikelijk dat u tijdens de diagnose meerdere steunen ziet die versleten zijn.
Een motorsteun kan doorzakken waardoor de trillingen van de motor doorgegeven worden aan de carrosserie van de auto. U hoor dit als een dreunend geluid. Dit geluid kan met gasgeven en loslaten veranderen. Maar ook kan een steun gewoon afscheuren. De bevestiging is dan volledig los gekomen. Niet alleen geeft dit bonkende geluiden. Ook is dit een extra belasting voor de overige steunen met als gevolg een snellere slijtage van de overige steunen. De beste manier om dit te controleren is een visuele check. Ook kunt u met de hand het motorblok heen en weer bewegen terwijl u de motorsteunen in het oog houd. Bij twijfel kan met een bandijzer spanning op de steunen gezet worden om zo eventuele slijtage te kunnen zien.
Motorsteun van uw auto vervangen
Er zijn vaak 3 of 4 motorsteunen aan het motorblok en versnellingsbak. Hoewel de steun op de versnellingsbak vaak
versnellingsbalksteun genoemd word. De plaats van de steun bepaald ook hoe het motorblok kantelt. De steunen kunnen zowel hoog als laag op het motor geplaats zijn waardoor het kantel karakter zich anders gedraagt. Door het kantelen maar ook door het totaalgewicht slijt de motorsteun. Tijdens de APK worde de motorophanging gecontroleerd op slijtage. Indien nodig zal deze vervangen moeten worden.
Om de steun te vervangen moet de motor opgevangen worden. Dit kan met een motorbok of door de krik onder een stevig deel van de motor te plaatsen. Draai de steun los van zijn bevestigingspunten en houdt de beweging van de motor goed in de gaten. Eenmaal los kan de nieuwe steun in omgekeerde volgorde terug gemonteerd worden.
Vervangingskosten variëren. Een nieuwe motorsteun kost tussen de €75 tot €350. Montagekosten hangen af van de complexiteit. Bijvoorbeeld, de bovenste steun vervanging is vaak sneller en makkelijker dan een steun achter het motorblok.