Maak een keuze uit onze modellen van Alfa Romeo
Hatchback 3-drs
1994
2001
Hatchback 5-drs
1994
2001
Art. nr: 104391
Specificaties:
- achter
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Oe.50521924
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 104397
Specificaties:
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Oe.51894348
- Ophanging: Rubber/metaallager
- rechts
Art. nr: 104398
Specificaties:
- Artikelnummer paar: 183708
- Bakzijde
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- links
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 104660
Specificaties:
- Artikelnummer paar: 183939
- Artikelnummer paar: 184874
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- links
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 107410
Specificaties:
- achter
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Oe.55 700 657
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 174762
Specificaties:
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Oe.51813198
- Ophanging: Hydrolager
- rechts
Art. nr: 181341
Specificaties:
- achter
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Oe.98 241 167 80
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 183939
Specificaties:
- Artikelnummer paar: 104660
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Ophanging: Rubber/metaallager
- rechts
Art. nr: 185751
Specificaties:
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Oe.50515483
- Ophanging: Rubber/metaallager
- rechts
Art. nr: 19975
Specificaties:
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- links
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 32269
Specificaties:
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- links
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 32272
Specificaties:
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Oe.51816525
- Ophanging: Rubber/metaallager
- rechts
Art. nr: 32273
Specificaties:
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Lengte: 110mm
- onder
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 36834
Specificaties:
- achter
- Binnendiameter: 12mm
- De door ons geleverde producten zijn uitsluitend bedoeld voor het gebruik volgens de voorschriften. De inbouw mag alleen door opgeleid vakpersoneel plaatsvinden. Producten worden regelmatig zonder montagehandleiding geleverd
- Let op de serviceinformatie
- Materiaal: Aluminium
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 214 030 0009
Specificaties:
- 1 stuk(s) nodig
- links
- Ophanging: Rubber/metaallager
- Stuk(s)
Art. nr: 214 030 0012
Specificaties:
- Ophanging: Rubber/metaallager
- rechts
Art. nr: 214 030 0015
Specificaties:
- achter
- Bakzijde
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 214 030 0049
Specificaties:
- Aanhaalmomentondersteuning
- Bakzijde
- links
- Ophanging: Rubber/metaallager
Art. nr: 214 030 0050
Specificaties:
- Aanhaalmomentondersteuning
- achter links
- Motorzijde
- Ophanging: Rubber/metaallager
Ales wat je moet weten over de Motorsteun
De motorsteun is een kritisch onderdeel van het voertuig dat een stabiele montage van de motor in het chassis mogelijk maakt. In dit artikel bespreken we de functies van de motorsteun, de impact op trillingsdemping en stabiliteit, en waarom het een essentieel onderdeel is voor het soepel functioneren van het voertuig.
1. Bevestiging van de Motor aan het Chassis
De motorsteun fungeert als een structureel element dat de motor aan het chassis van het voertuig bevestigt. Dit zorgt voor een stabiele positie van de motor en voorkomt ongewenste bewegingen of trillingen tijdens het rijden.
2. Trillingsdemping en Geluidsreductie
Een van de belangrijkste functies van de motorsteun is het dempen van trillingen en het verminderen van geluidsoverdracht van de motor naar het chassis. Door de trillingen te absorberen en te isoleren, draagt de motorsteun bij aan een comfortabele rijervaring en voorkomt hij ongewenste geluidsoverlast in het voertuig.
3. Bescherming van Aangrenzende Componenten
De motorsteun beschermt ook aangrenzende componenten en systemen tegen overmatige trillingen. Dit is vooral belangrijk omdat overmatige trillingen schade kunnen veroorzaken aan andere motoronderdelen, zoals de uitlaat, koelsysteem en elektrische bedrading.
4. Stabiliteit en Rijcomfort
Door een stabiele bevestiging van de motor te bieden, draagt de motorsteun bij aan de algehele stabiliteit van het voertuig. Dit verbetert niet alleen het rijcomfort, maar ook de controle en handelbaarheid tijdens het rijden.
5. Periodiek Onderhoud en Inspectie
Regelmatig onderhoud en inspectie van de motorsteun zijn essentieel. Controleer op tekenen van slijtage, beschadigingen of losse bevestigingen. Tijdige vervanging van versleten motorsteunen is belangrijk om optimale prestaties te behouden.
In samenvatting is de motorsteun een onmisbaar onderdeel voor trillingsdemping, geluidsreductie, stabiliteit en algemeen rijcomfort. Door aandacht te besteden aan de conditie van de motorsteunen kun je ervoor zorgen dat jouw voertuig soepel en betrouwbaar blijft functioneren.
Motorsteun: hoe het werkt, symptomen, problemen en vervanging
Een motorsteun is het onderdeeldeel dat de motor in uw auto houdt. In de meeste auto's, zijn een motor en versnellingsbak aan elkaar vastgeschroefd en op zijn plaats gehouden door drie of vier steunen. De steun die op de versnellingsbak zit heet de versnellingsbaksteun, anderen worden aangeduid als motorsteun.
Een deel van de motorsteun is vast gebout aan de carrosserie of subframe.
Een motorblok is een bron van trillingen doordat er vele bewegende en draaiende delen zijn. De taak van een motorsteun is niet alleen om de motor op zijn plaats houden, maar ook om deze trilling van de motor naar de auto te reduceren.
Een motorsteunen word gemaakt van rubber, zodat er geen direct metaal-op-metaal contact is tussen de motor en carrosserie.
Om een betere demping van de trillingen te krijgen, zijn sommige motorsteunen gevuld met vloeistof. Een vloeistof gevulde motorsteun werkt als een schokdemper.
Sommige autofabrikanten gebruik actieve vacuüm-gecontroleerde motorsteunen die dempend variëren indien nodig. Porsche biedt elektromagnetische koppelingen om trillingen, van de motor overgebracht naar het carrosserie, actief te dempen.
Een motorsteun heeft geen onderhoud nodig. Het moet alleen worden vervangen als het versleten raakt.
Hoe lang gaat een motorsteun mee? In sommige auto's, kunnen motorsteunen het leven van het voertuig mee. De meeste problemen met motorsteunen beginnen na zo een 5 – 7 jaar. Een versnellingsbaksteunengaan meestal langer mee.
Motorsteun problemen
Het meest voorkomende problemen met de motorsteun, is wanneer het rubberen deel breekt of scheurt of wanneer vloeistof begint lekt uit de vloeistof gevulde steun.
Veel voorkomende symptomen van een defecte motorsteun is het toenemen van motor lawaai en trillingen voelbaar in de auto.
Bij een auto met een automatische versnellingsbak, zijn buitensporige trillingen meer merkbaar als de motor stationair loopt in de ‘Drive’ stand. Dit is merkbaar door meer trillingen en brommend geluid.
In sommige auto's kan een gebroken motorsteun leiden tot het springen van de motor tijdens het optrekken of overschakelen tijdens het rijden.
Ook zijn er gevallen bekend waar een slechte motorsteun een ratelend lawaai veroorzaakt tijdens het starten en uitzetten van de motor.
Hoe herken je een versleten motorsteun.
Zichtbare tekenen van een versleten motorsteun zijn:
- Scheuren
- Lekkage
- Breuken in het rubber of aluminium
Voordat een defecte motorsteun wordt gediagnostiseerd, moeten alle andere mogelijke oorzaken worden gecontroleerd.
Bijvoorbeeld wanneer een van de uitlaatpijp ophanging gebroken is, kan het dezelfde symptomen als een slechte motorsteun geven.
Bij een verbogen uitlaatpijp kan deze het chassis raken. Dit creëert dezelfde trillingen en ratelend geluid als bij een versleten motorsteun.
Vaak, wanneer een van de motorsteunen versleten is, kan het motorblok scheef in de motorruimte hangen.
Daarom als één motorsteun defect is, geeft het meer druk op alle andere steunen. Om deze reden is het niet ongebruikelijk dat u tijdens de diagnose meerdere steunen ziet die versleten zijn.
Een motorsteun kan doorzakken waardoor de trillingen van de motor doorgegeven worden aan de carrosserie van de auto. U hoor dit als een dreunend geluid. Dit geluid kan met gasgeven en loslaten veranderen. Maar ook kan een steun gewoon afscheuren. De bevestiging is dan volledig los gekomen. Niet alleen geeft dit bonkende geluiden. Ook is dit een extra belasting voor de overige steunen met als gevolg een snellere slijtage van de overige steunen. De beste manier om dit te controleren is een visuele check. Ook kunt u met de hand het motorblok heen en weer bewegen terwijl u de motorsteunen in het oog houd. Bij twijfel kan met een bandijzer spanning op de steunen gezet worden om zo eventuele slijtage te kunnen zien.
Motorsteun van uw Alfa Romeo vervangen
Er zijn vaak 3 of 4 motorsteunen aan het motorblok en versnellingsbak. Hoewel de steun op de versnellingsbak vaak
versnellingsbalksteun genoemd word. De plaats van de steun bepaald ook hoe het motorblok kantelt. De steunen kunnen zowel hoog als laag op het motor geplaats zijn waardoor het kantel karakter zich anders gedraagt. Door het kantelen maar ook door het totaalgewicht slijt de motorsteun. Tijdens de APK worde de motorophanging gecontroleerd op slijtage. Indien nodig zal deze vervangen moeten worden.
Om de steun te vervangen moet de motor opgevangen worden. Dit kan met een motorbok of door de krik onder een stevig deel van de motor te plaatsen. Draai de steun los van zijn bevestigingspunten en houdt de beweging van de motor goed in de gaten. Eenmaal los kan de nieuwe steun in omgekeerde volgorde terug gemonteerd worden.
Vervangingskosten variëren. Een nieuwe motorsteun kost tussen de €75 tot €350. Montagekosten hangen af van de complexiteit. Bijvoorbeeld, de bovenste steun vervanging is vaak sneller en makkelijker dan een steun achter het motorblok.