Maak een keuze uit onze modellen van Peugeot
Hatchback 3-drs
2004
2011
Hatchback 5-drs
1972
1988
Hatchback 3-drs
1973
1988
Hatchback 5-drs
2013
2021
Art. nr: 3PK576 ELAST
Specificaties:
- Indien nodig maten controleren
- Lengte: 576mm
Multiriem vervangen, wat kost dat?
Elke moderne auto heeft een multiriem. Deze riem drijft apparaten aan die op de motor gemonteerd zitten.
De
dynamo en
waterpomp zijn de twee bekendste. Maar ook de
airco-compressor,
stuurbekrachtigingspomp en soms ook een vacuümpomp kunnen aangedreven worden door de motor.
Als de riem aan vervanging toe is, kunt u dit herkennen aan droogst scheurtjes in de ribben van de riem. Zou je er te lang mee door rijden, dan kan de riem breken waardoor de aangedreven onderdelen tot stilstand komen. Het gevolg daar van is dat de
accu niet meer bijgeladen word, airco en stuurbekrachtiging niet meer werkt. Maar ook de koeling van de motor stopt. Tenzij de waterpomp door de
distributieriem aangedreven word. Dit komt ook nogal eens voor.
Het is te adviseren om samen met de riem ook de spanner en rollen mee te vervangen. Ook deze zijn net zo oud als de riem en hebben ook slijtage. Zou een lager van een rol stuklopen, dan kan de riem wéér vervangen worden. Zonde van de extra kosten dus.
Het vervangen van de multiriem, spanrol en looprol zal tussen de €150 en €300 kosten afhankelijk van het autotype. Per merk en model zit er verschil in gebruikte systemen. Hoe meer er aangedreven moet worden hoe kostbaarder de reparatie vaak zal zijn.
Met wat technisch inzicht kunt u de kosten flink drukken door zelf de riem te vervangen.
De multiriem piept, wat nu?
Dit is al een teken van slijtage. In vergelijking met de ouderwetse
V-Riem, piept een multiriem niet zo snel meer. De multiriem heeft meer ribben tegenover die ene rib van een V-riem. Tevens houd de
spanrol de riem altijd op spanning.
Toch kan een multiriem ook piepen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een aangedreven poelie vastloopt of gewoon omdat de riem versleten is. Ook kan de spanner niet genoeg kracht meer genereren om de riem strak genoeg te houden.
Ook hier is het verstandig de gehele set te vervangen voor een nieuwe.
Een multiriem spannen, kan dat nog?
Eigenlijk is dit niet gebruikelijk meer. Doordat een multiriem meestal is uitgerust met een spanrol staat de riem altijd op de juiste spanning. Is de riem toch te slap? Dan is het vervangen van de spanrol en multiriem de oplossing.

Zoals hier kan een combi tussen een V-riem en een multiriem ook nog voorkomen
Multiriem kopen? Profiteer van het voordeel van EasyCarParts
Bent u dan toch aan een nieuwe multiriemset toe? Bij EasyCarParts koopt u uit een grote voorraad auto-onderdelen en tegen zeer gunstige prijzen.
Komt u er niet aan uit? Al onze medewerkers van onze klantenservice hebben een technische achtergrond en kunnen u adviseren om de juiste set te bestellen.
Op de website hoeft u enkel uw kenteken in te voeren of een merk en model te kiezen om direct de mogelijkheden voor uw auto te vinden. Ons assortiment is netjes gesorteerd op onderdeel merk en productgroep.
Meervoudige Aandrijving
De multiriem is ontworpen voor meervoudige aandrijving, wat betekent dat deze verantwoordelijk is voor het overbrengen van kracht naar diverse componenten zoals de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp en airconditioningcompressor. Hierdoor is het een essentieel onderdeel voor moderne voertuigen met verschillende accessoires.
Smalle Groeven en Soepele Werking
De riem heeft meerdere smalle groeven aan de binnenkant, die perfect in de poelies (wielen) van de aangedreven componenten passen. Deze constructie zorgt voor een goede grip, wat essentieel is voor een soepele en efficiënte werking van de aangedreven accessoires.
Duurzame Materialen
Multiriemen worden vervaardigd uit duurzame materialen, zoals rubber met versterkende vezels, om slijtage en rek te weerstaan. Geavanceerde technologieën worden toegepast om de levensduur te verlengen en de riem bestand te maken tegen verschillende omstandigheden en temperaturen.
Efficiënt Energiebeheer
Naast het overbrengen van kracht draagt de multiriem bij aan efficiënt energiebeheer in moderne voertuigen. Door meerdere componenten vanaf één riem aan te drijven, wordt de belasting op de motor verminderd, wat resulteert in een zuiniger brandstofverbruik.
Periodiek Onderhoud en Vervanging
Net als andere aandrijfcomponenten is regelmatig onderhoud van de multiriem belangrijk. Inspecties op slijtage, scheuren of spanning zijn essentieel. Tijdige vervanging voorkomt ongeplande stilstand en schade aan andere vitale motoronderdelen.
Conclusie
De multiriem is een veelzijdig component dat een essentiële rol speelt in moderne motoren. Met zijn vermogen om meerdere accessoires aan te drijven, duurzame materialen en bijdrage aan efficiënt energiebeheer, draagt de multiriem significant bij aan de betrouwbaarheid en prestaties van moderne voertuigen.