Werking aandrijving voorwiel aangedreven auto
Hoe werkt de aandrijving van een voorwiel aangedreven auto
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen.
Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak.
Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
De aansluiting bij de wielen is de wielnaaf die in het wiellager draait. De wielen zitten met wielbouten op deze flens gemonteerd.
Doorsnee aandrijfas en wiellager
De koppeling onderbreekt de aandrijving
Omdat de snelheid van de auto nooit gelijk is, maar ook omdat het toerental van de motor een limiet heeft, heeft elke auto met een handgeschakelde versnellingsbak een
koppeling nodig.
Tijdens het optrekken van de auto kan door het langzaam op laten komen van de koppeling de kracht van de motor gedoseerd naar de
aandrijving overgegeven worden. Dit is nodig om soepel weg te kunnen rijden.
Laat je de koppeling te snel op komen dan komt u hortend en stotend van zijn plaats. De motor kan daardoor zelfs uitvallen.
Komt de koppeling te langzaam op dan word het motortoerental niet evenredig verhoogd tegenover de snelheid van de versnellingsbak. De auto zal hierdoor zeer traag optrekken. Maar de slijt hiervan de koppeling vele malen sneller dan de bedoeling is.
Versnellingsbak is eigenlijk een vertrager
Technisch gezien versnelt de versnellingsbak alleen in de overdrive. Meestal is dit de vijfde of zesde versnelling. De vierde is dan een ‘prise direct’ de snelheid van de ingaande en uitgaande as zijn hier gelijk. De overige tandwielen zorgen ervoor dat het toerental van de motor lager is dan de rotatie van de uit gaande as.
Het differentieel zorgt op zijn beurt weer voor een verandering in het toerental. Deze overbrenging is in tegenstelling tot een versnellingsbak een vast gegeven.
Bij een voorwiel aangedreven auto zitten de versnellingsbak en differentieel in één huis. Bij een achterwiel aangedreven auto zit het diff in de achteras.
Hoe werkt een aandrijfas
De versnellingsbak hangt samen met de motor in
motorsteunen. De beweging is hierdoor beperkt.
Dit in tegenstelling tot de wielen. Het
veersysteem van de auto zorgt voor een flinke variabele aftstand tussen de wielen en de carrosserie. Toch moet de draaibeweging uit de versnellingsbak overgebracht worden naar de wielen. Hiervoor is een aandrijfas nodig.
Naast de draaibeweging kan de
aandrijfas ook de op en neer gaande beweging en stuurbeweging opvangen. Deze beweging word door de homokineten mogelijk.
De
homokineet is een kniegewricht wat alle kanten op kan bewegen.
De gewrichten worden beschermd door een aandrijfashoes. De vorm is als van een harmonica. Door deze vorm hoeft de hoes niet te rekken maar kan meebewegen met de as.
Slijtage in de aandrijving van de auto
Zoals alles wat veel kracht te verduren heeft, heeft de het aandrijfsysteem ook slijtage delen. Dit is ook noodzakelijk. Je wilt dat de duurste delen zoals de versnellingsbak enigszins ontzien worden.
De aandrijfassen maar vooral de buitenste homokineet heeft het meeste te verduren. Dit is dan ook het onderdeel wat in het leven van elke auto wel een keer vervangen moet worden.
De
aandrijfashoes van deze zelfde homokineet wil ook wel eens stuk gaan. Dit kan simpel door een steentje wat er tegen aan slaat. Maar ook ouderdom kan een reden zijn. Zodra deze hoes stuk gaat slaat door de draaibeweging al het vet eruit wat nodig is voor de smering van de homokineet waardoor deze droog komt te staan. Maar ook kan vuil en vet tussen de kogels komen waardoor slijtage versneld.
Zoek direct het onderdeel voor uw auto
Vul uw kenteken in en vind direct uw passende onderdelen.