Art. nr: CR 1599 000S
Specificaties:
- De netmaten/-afmetingen van de verschillende producenten (aanbieders) kunnen vanwege hun constructie-eigenschappen verschillend zijn. Deze vormen echter geen indicatie voor de prestaties of de inbouwbaarheid van het product.
- Koelblok breedte: 408mm
- Koelblok diepte: 26mm
- Koelblok lengte: 648mm
- Koelribben gesoldeerd
- Materiaal waterreservoir (radiateur): Kunststof
- Oe.9678711180
Alles wat je moet weten over de Radiateur
1. Wat is een Radiateur?
De radiateur is een cruciaal onderdeel van het koelsysteem van een auto en heeft als doel de overtollige warmte uit de motor af te voeren. Het bestaat uit een netwerk van buizen en vinnen die de koelvloeistof doorlaten en warmte aan de omringende lucht afgeven.
2. Hoe Werkt een Radiateur?
De werking van de radiateur begint met de circulatie van de koelvloeistof door de motor, waar het warmte opneemt. Vervolgens stroomt de hete koelvloeistof door de buizen van de radiateur, waar de warmte wordt overgedragen aan de omringende lucht.
De radiateur zorgt ervoor dat de koelvloeistof van een verbrandingsmotor wordt gekoeld.
De warme koelvloeistof pompt men via de bovenzijde van de radiateur naar onderen. Daarbij loopt de koelvloeistof door kleine pijpjes waartussen de lucht waait. Dit is meestal rijwind maar indien uw voertuig stil staat wordt de lucht door een ventilator aangezogen.
De koelvloeistof stroom vervolgens weer door het motorblok langs de cilinders om dan tenslotte weer bij de radiateur uit te komen. De radiateur is met verschillende slangen met het motorblok verbonden. De thermostaat zorgt ervoor dat er een opening ontstaat naar de radiateur toe. Het expansievat zorgt ervoor dat de druk opgevangen kan worden. Ook de kachelradiateur zorgt voor warmte afgifte.
3. Typen Radiateurs
Er zijn verschillende typen radiateurs, waaronder:
3.1 Luchtgekoelde Radiateurs
Bij luchtgekoelde radiateurs wordt de warmte rechtstreeks aan de lucht afgegeven zonder extra koelvloeistof.
3.2 Vloeistofgekoelde Radiateurs
De meest voorkomende, waarbij koelvloeistof de warmte van de motor opneemt en naar de radiateur stroomt voor afkoeling.
3.3 Oliegekoelde Radiateurs
Deze radiateurs gebruiken olie als koelmiddel en zijn vaak te vinden in voertuigen met zware belasting.
4. Het Belang van een Goed Werkende Radiateur
Een goed werkende radiateur is essentieel voor de gezondheid van de motor en het voorkomen van oververhitting. Het draagt bij aan een efficiënte verbranding, verlengt de levensduur van de motor en verbetert het brandstofverbruik.
5. Onderhoud van de Radiateur
Regelmatig onderhoud van de radiateur is van groot belang. Enkele onderhoudstips zijn:
5.1 Koelvloeistofniveau Controleren
Houd het koelvloeistofniveau op peil en zorg ervoor dat het de juiste samenstelling heeft voor optimale prestaties.
5.2 Radiateur Reinigen
Verwijder vuil en insecten van de radiateur om de luchtstroom niet te belemmeren.
5.3 Druktest Uitvoeren
Voer periodieke druktests uit om lekkages te detecteren en de algehele integriteit van de radiateur te waarborgen.
6. Radiateur van uw Peugeot vervangen
De radiateur zit net achter de bumper. Als uw Peugeot airco heeft zit de
aircocondensor nog voor de radiateur. Soms moet deze eerst gedemonteerd worden voordat de radiateur eruit kan. Soms kunnen ze gelijktijdig gedemonteerd worden.
Vang voordat u begint de
koelvloeistof af. Mocht deze over de stoep lopen is dat een nat en een beetje vettig goedje.
Maak eerst de slangen los en zorg dat de
koelventilator stekkers los gemaakt zijn.
Afhankelijk van het model kan de radiateur langs boven of langs onderen verwijderd worden.
Montage gaat in de omgekeerde volgorde.
7. Conclusie
De radiateur is niet zomaar een onderdeel van de auto; het is het koele hart dat ervoor zorgt dat de motor op de juiste temperatuur blijft. Begrijpen hoe het werkt en het belang van regelmatig onderhoud is essentieel voor een probleemloze rijervaring en een langere levensduur van je voertuig.