De remklauw is een kritisch onderdeel van het remsysteem van je voertuig en speelt een sleutelrol bij het genereren van remkracht. In dit artikel bekijken we de functies van de remklauw, waarom het zo belangrijk is voor krachtige remprestaties, en hoe je ervoor kunt zorgen dat het optimaal functioneert.
1. Omzetting van Remdruk naar Remkracht
De remklauw fungeert als een hydraulische klem die remdruk omzet in krachtige remprestaties. Wanneer het rempedaal wordt ingetrapt, beweegt de remklauw de remblokken tegen de remschijf, waardoor wrijving ontstaat en het voertuig vertraagt of stopt.
2. Zuigermechanisme en Remblokken
Het zuigermechanisme binnen de remklauw is verantwoordelijk voor het bewegen van de remblokken naar de remschijf. Dit proces zorgt voor de benodigde wrijving om het voertuig effectief te laten remmen. De kwaliteit van het zuigermechanisme beïnvloedt rechtstreeks de remprestaties.
3. Remklauwbeugels en Geleidestiften
Remklauwbeugels en geleidestiften zijn belangrijke onderdelen die zorgen voor de juiste positionering en beweging van de remklauw. Ze spelen een rol in het waarborgen van een gelijkmatige slijtage van de remblokken en dragen bij aan een efficiënte werking van het remsysteem.
4. Onderhoud voor Optimale Prestaties
Regelmatig onderhoud is essentieel voor een goed functionerende remklauw. Controleer op slijtage, corrosie of lekkages. Smeer de geleidestiften en zorg ervoor dat de remklauwbeugels vrij kunnen bewegen. Tijdige vervanging van versleten onderdelen is cruciaal.
5. Veiligheid en Betrouwbaarheid
De remklauw is van vitaal belang voor de veiligheid en betrouwbaarheid van je voertuig. Een goed werkende remklauw draagt bij aan krachtige remprestaties, wat essentieel is voor veilig rijden en stoppen.
In samenvatting is de remklauw een onmisbaar component voor krachtige remprestaties. Door regelmatig onderhoud en tijdige vervanging kun je ervoor zorgen dat je remmen betrouwbaar blijven, wat van essentieel belang is voor jouw veiligheid en die van andere weggebruikers.
De remtang, ook wel ramklauw genoemd drukt de remblokken door een hydraulische druk tegen de remschijf aan. De remblok zit op zijn beurt weer gemonteerd in een remzadel, waar de remtang meestal op vast gebout zit. De oudere versies hebben 2 of meerdere zuigers. Tegenwoordig zie steeds vaker remtangen met één zuiger en één schuifmechanisme. Hier praat men over een zwevende tang.
De naam remklauw heeft de remtang gekregen omdat het onderdeel in feite een klauw is die zich om de remblokken heen klemt. Zeker met een zwevende remklauw lijkt het hier op. In dat geval is de klauw op het remzadel gemonteerd. Deze houd de remblokken op zijn plaats en houd de bouten met het schuifmechaniek vast.
Met een beetje kennis kan zelf een remklauw vervangen worden. Maar eerst is de diagnose van groot belang. Vaak is bij een defecte remklauw gevolgschade. Remblokken kunnen verglaasd op versneld versleten zijn. De remschijven kunnen te warm geworden zijn door een aanlopende remklauw. Maar ook kan bijvoorbeeld een remslang verstopt zitten waardoor het lijkt op de remtang vast zit. Dit kun je controleren door de ontluchtingsnippel los te draaien. Is dan de tang wel los zit er een verstopping voor de remtang.
Een remklauw kan ook gereviseerd worden. Het huis waar de bewegende delen in zitten word dan grondig schoon gemaakt en ontdaan van roest. De cilinderwand word gehoond. Vaak worden de zuiger en afdichtingen vervangen. Een mooi kleurtje er overheen en klaar. Het klink simpel, weet wel goed waar je aan begint.