Hoe werkt het ruitenwissers systeem?
Onder de paravan zit de
ruitenwissermotor die het
ruitenwissermechanisme bediend. Het ruitenwissersmechanisme is een stangenstelsel dat er voor zorgt dat de
ruitenwissersarmen een maximale uitslag en een ruststand hebben. De ruitenwissermotor is, zodra ingeschakeld, constant draaiend. Het mechanisme zorgt voor de op en neer gaande beweging.
Zoals elk onderdeel waar kracht op uit geoefend word, heeft het ruitenwissersysteem slijtagedelen. Doorgaans vangen de
ruitenwissers en mechanisme de slijtage op.
Slijtage van ruitenwissers hoe werkt dat?
Dat ruitenwissers slijten is bekend. Maar waarom slijten deze en wat merk je daar van?
Een ruitenwisser gaat wel 150.000 keer op en neer in zijn leven. Helaas zijn de omstandig heden niet altijd ideaal voor het rubber op de wisser. Vooral bij de eerste keren wissen is er vaak nog veel zand en vuil op de ruit aanwezig. De eerste slagen zorgen er dan ook voor dat het rubber beschadigd raakt. Dat beschadigen gaat, door de kwaliteit van de moderne ruitenwisser, zeer langzaam. Gemiddeld gaat een ruitenwisser één jaar mee. Iemand die zijn auto vaker wast, of in elk geval zijn voorruit schoon maakt, zal merken dat zijn ruitenwisser langer mee gaan.
Toch zijn er meer factoren die de ruitenwisser sneller laten slijten. In de winter word het rubber harder. Dit in combinatie met de vorst op de voorruit zorgt voor extra slijtage.
Maar ook de zomer is niet ideaal. De warme zon laat het rubber uitdrogen waardoor het rubber kan scheuren. Meestal merk je dit pas bij de eerst volgende regenbui of zelfs pas in de winter erop. Maar ook bij de APK word er bewust naar deze vorm van slijtage gekeken. Het scheuren van de ruitenwissers begint vaak aan de uiteinden. De APK keurmeester zal dan ook aan deze uiteinden voelen of het rubber los komt.
Gebruik van de ruitensproeier
De
ruitensproeier helpt, in combinatie met de ruitenwissers, om het ergste vuil van de ruit af te halen. Toch moet u de sproeier zien als een acuut hulpmiddel voor onderweg. Vuil van de weg wat gedurende de rit op uw ruit komt kunt u verwijderen tijdens de rit. Toch is het regelmatig schoonmaken van de ruit noodzakelijk om de ruit echt goed schoon te krijgen.
Er is nog verschil tussen zomer en winter
ruitensproeiervloeistof.
In de winter is een antivries noodzakelijk om bevriezing te voorkomen. Bevriezing zou het ruitensproeier reservoir laten barsten. Maar ook de ruitensproeierpomp kan kapot vriezen. Om nog maar te zwijgen over het niet kunnen besproeien van de ruit.
Nu kun je in de winter beter het sproeien van de ruit zo veel mogelijk beperken. In elk geval bij een koude auto treed er na het sproeien toch bevriezing op nadat de toevoegingen om dit tegen te gaan verdampen.
Als het interieur reeds is opgewarmd dan is de ruit warm genoeg om bevriezing tegen te gaan.
Waarom gaat mijn raammechanisme stuk?
Bijna iedereen mat elektrische ramen heeft het wel eens meegemaakt. Druk je op de knop en alles wat je hoort is een hoop geratel. Vervolgens ligt de ruit scheef in de deur en wil ook niet meer dicht.
Het
raammechanisme heeft het begeven. De kabel is al een paar weken aan het rafelen, maar daar heb je nog niets van gemerkt.
De meest voorkomende defecten in het raammechanisme:
- Breuk van de kabel
- Katrollen losgelopen
- Raammechanisme motor defect
- Raam bevestiging afgebroken
Buiten het feit dat een raammechanisme nou eenmaal slijt word de slijtage vaak versneld door een ruit dat zwaar door de geleding loopt. Een veel gemaakt fout is dan ook dat alleen het defecte mechanisme vervangen word, maar niet het geleiding euvel. Vaak is het smeren van de geleiding al genoeg om er weer jaren tegen te kunnen.
Het niet oplossen van het probleem in de geleiding verkort de levensduur van het nieuwe raammechanisme.
Raammechanisme van uw auto vervangen
Het raammechanisme is in de deur gemonteerd. Om deze te vervangen moet het deurpaneel van de deur af.
Met moeren of popnagels zit het geheel op zijn plaats. De
raammechanismemotor heeft een stekker met twee, maar soms wel 5 of zes aansluitingen. Het aantal heeft te maken met de comfort functie. De comfortfunctie word via een module aangestuurd en heeft vaak meer draden.
Om het mechanisme eruit te krijgen moet de ruit los van zijn bevestiging en soms ook uit de deur genomen worden.
Zoek direct het onderdeel voor uw auto
Vul uw kenteken in en vind direct uw passende onderdelen.