Wat gebeurt er als je de ruitensproeier knop indrukt op de stuurkolomschakelaar
De schakelaars op de stuurkolom te vinden zijn, zijn een complex stuk techniek. Vaak zitten er meerdere functies in het pookje. Door de beperkte grootte zijn alle knopjes klein. Toch moeten alle aansluitingen aan de binnenkant vrij van elkaar blijven en gelijktijdig sterk genoeg om bediend te kunnen worden.
De knop voor de ruitensproeier is meestal te vinden bij de bediening van de
ruitenwissers. Dit kan zowel op de linkse schakelaar, ook wel
knipperlichtschakelaar genoemd, of de rechtse schakelaar te vinden zijn.
Tevens de bediening kan variëren. Soms heeft het pookje een drukknop wat de sproei-installatie bediend. Maar de pook naar je toe trekken komt ook veel voor. Welke op uw voertuig gebruikt is, is verschillend per automerk en bouwjaar.
Op het moment van bediening gaat er een stroomsignaal naar een relais. Het relais kan een grotere amperage sturen zonder de schakelaar door te branden. Vanaf het relais loopt de stroom door de kabelboom naar de
ruitensproeierpomp. De sproeipomp draait waardoor de ruitensproeiervloeistof opgestuwd word door de ruitensproeierslang. Eenmaal aangekomen bij de nozzle bouwt de druk op door het nauwe uiteinde. Met grote kracht spuit de vloeistof uit de opening tegen de voorruit aan. Het werk is nu aan de ruitenwissers om het goedje over de ruit te verdelen en zo de ruit te reinigen tegen de vervuiling van de weg.
Ruitensproeiervloeistof bijvullen, dat doet u toch zelf
Kan ik zomaar ruitensproeiervloeistof bijvullen?
Het antwoord is simpel: 'JA'. Maar let even op de volgende zaken.
In de zomer is een andere vloeistofsamenstelling nodig dan in de winter. De vervuiling op de ruit is dan ook anders. Kom je in de zomer insecten, hars van de bomen en vogelpoep tegen. In de winter is het vooral pekel of strooizout en vuil van de weg. Tevens heb je in de zomer geen kans op bevriezing.
Dit laatste is wel de meest belangrijke.
Ruitensproeiervloeistof bestaat grotendeels uit water. Water zet uit na bevriezing. Het reservoir, sproeierpomp en slangen zouden barsten door de druk. In de winter moet er dus een antivries aan toegevoegd zijn om dit te voorkomen.
Tevens kan er kant-en-klaar of verdunbaar gekozen worden.
Kant-en-klaar hoeft niet verdunt worden en kan zo in het reservoir gegoten worden.
Verdunbaar lengt u aan met water. Natuurlijk geldt: hoe meer water erin, hoe minder de werking. Dus is een onverdund is de vloeistof vaak beveiligt tot -60°C, doe je er de helft bij aan water dan is de beveiliging nog -30°C. Prima voor in ons Nederlandse klimaat.
Kan ik na de zomer winter ruitensproeiervloeistof mengen?
Dat ligt er nogal aan. Is het reservoir bijna leeg dan is het effect kleiner dan wanneer er nog een halve lading in zit.
Tevens heft het elkaars voordelen op. Zomervloeistof met wintervloeistof mengen zal de vries beveiliging verkleinen. Andersom is de reinigende werking die je inde zomer nodig hebt ook verminderd worden.
Zit er dus nog te veel in van het ene, dan is mengen met de andere niet aan te raden. Verder leegmaken of nog even wachten zou dan beter zijn. Als het nog niet te hard vriest dan.
Ruitensproeiervloeistof nodig?
Zoek direct het onderdeel voor uw auto
Vul uw kenteken in en vind direct uw passende onderdelen.