Versleten remmen: oorzaken en symptomen

24-11-2018

Symptoom versleten remblokken

Een remblok is een metalen plaatje met remvoering erop gelijmd of geklonken.
Naarmate de remblok slijt word het voeringmateriaal dunner waardoor warmte minder goed afgevoerd kan worden. De remblok zal daardoor warmer worden met als gevolg dat het materiaal harder word. Dit is één van de redenen waarom een remblok nooit tot het eind opgebruikt kan worden. Vanaf de laatste 2 tot 3 millimeter is de grens voor vervanging bereikt. Dit is ook het punt waar de slijtindicator het versleten signaal geeft. Zonder het wiel te demonteren kunt u het niveau van de remvloeistof controleren. Bij een versleten remblok zal dit peil laag staan. We gaan er dan vanuit dat de remvloeistof nooit is bijgevuld. Een laag remvloeistofpeil heeft altijd een reden: er is een lekkage of slijtage. Vul dus nooit zomaar bij maar controleer het volledige remsysteem.
Op zich merk je er weinig van als de blok op zijn eind is. De vermindering in remkracht gaat geleidelijk aan. De regelmatige bestuurder went aan de langzame verandering van het gevoel in het rempedaal.
Hoor of voel je toch iets door versleten remblokken dan is het probleem acuut. Doorrijden is op dat moment niet verstandig.

 Nieuwe remblok  Versleten remblok
 Versleten remblok


Na vervanging van de remblokken zal het rempedaal hoger, maar sponzig, aanvoelen.
Naarmate als de remblok inslijt op de remschijf zal dit sponsgevoel weg gaan.
Een ander gevolg van verharding of verglazing van de remblokken is een sneller slijtende remschijf.

Hoe herken je versleten remschijven

Een remschijf heeft een minimale dikte. Het verschil tussen nieuw en versleten is afhankelijk van het type remschijf tussen de 2 en 3 millimeter. Dit lijkt op zich niet veel, maar in praktijk komt dit neer op 80.000 tot 120.000km voor de voorste remschijven. Achter ligt dit tussen de 140.000 en 180.000 kilometer afhankelijk van de rijstijl. De dikte van de remschijven kun je meten met een speciale schuifmaat.

Remschijfdikte opmeten gaat het beste met een speciale schuifmaat
Remschijfdikte opmeten

Een remschijf kan ook krom raken. Je merkt dit aan een trillend stuur of rempedaal tijdens het remmen. Vooral als de schijf warm is zal dit beter merkbaar zijn. Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Plotselinge of plaatselijke afkoeling, maar ook foutieve montage kan een reden zijn.

Als na stevig remmen de rempedaal vast gehouden word, blijft de remblok op één plaats tegen de remschijf zitten waardoor lokaal op die plaats de warmte geconcentreerd blijft terwijl de rest van de schijf af kan koelen. Dit thermische verschil kan het metaal laten kromtrekken. Na volledige afkoeling zal dit zelden leiden tot een rechte remschijf.

Als de flens, waar de remschijf tegenaan gemonteerd, zit vuil of roestig is kan ook dit leiden tot een trillend stuur tijdens het remmen. De wielnaaf moet dan ook goed schoon zijn als de nieuwe remschijf gemonteerd kan worden.
Ook wielbouten die te vast gezet worden kunnen een niet vlakke naaf tot gevolg hebben waardoor dezelfde problemen optreden. Het aandraaien van wielmoeren en wielbouten moet altijd met een momentsleutel gebeuren met het, voor uw auto, vastgestelde aanhaalmoment.
De remschijf zit tussen de wielnaaf en de velg geklemd. Met wielbouten die te vast zitten kan in extreme gevallen het metaal van de remschijf tussen de twee delen vervormen. Nog een reden hoe een schijf krom gaat.

Oorzaken van voortijdig versleten remschijven:
  • Rijstijl
  • Hoge mechanische belasting
  • Weinig gebruik van de auto (roestvorming)
  • Langdurig remmen
  • Onderdelen niet op elkaar afgestemd
  • Aanlopende rem

Aanlopende rem

Als de rem niet is ingetrapt maar toch vertraagd de auto. Dan is de kans groot dat één of meerdere wielen een aanlopende rem heeft.
De oorzaken hiervan kunnen zowel hydraulisch als mechanisch zijn.
Als de remvloeistof niet terug kan door een blokkade in de remleiding of remslang zal vanaf de verstopping het remsysteem op druk blijven waardoor een wiel aanloopt. Het gevolg daarvan is snellere slijtage, een zeer hoge temperatuur en hoger brandstofverbruik.
De temperatuur kan in extreme gevallen zelfs tot ontbranding van de remvoering en andere delen rond het remsysteem leiden. Maar denk ook aan wiellager vet dat zo dun word dat er weinig te geen smering meer is.
De auto zal zowel tijdens het remmen, als na het loslaten van de rem, afwijken naar de kant waar de aanlopende rem zit.

Veel voorkomende oorzaken van een aanlopende rem:
Als een remschijf te warm word kan hij plaatselijk blauw worden
Remschijf te warm geweest