Wat zijn de meest voorkomende problemen met een vliegwiel
Door zijn zware constructie is een vliegwiel extreem duurzaam.
Dat wil echter niet zeggen dat er geen problemen kunnen optreden, maar dat ze minder vaak voorkomen.
Een van de meest voorkomende vliegwielproblemen die kunnen optreden, is vervuiling.
Een lekkende achterste
krukaskeerring of een priseaskeerring van de versnellingsbak kan olie op het vliegwiel lekken.
Het veroorzaakt slippen van de koppeling en overmatige wrijving en hitte.
Door deze warmte kan het vliegwiel kromtrekken of hotspots veroorzaken, waardoor een trilling ontstaat bij aangrijping en accelereren.
In uiterst zeldzame gevallen kan een vliegwiel barsten als gevolg van intensief gebruik zoals in de rally of zware voertuigen.
Bij veel moderne auto's kan een twee-massavliegwiel gemonteerd zijn. Dit is een vliegwiel wat uit twee delen bestaat.
De levensduur is afhankelijk van het gebruik tussen de 100.000 en 200.000km
|
Zo ziet een tweemassavliegwiel er van binnen uit. Simpel gezegd zijn het twee metalen schijven die in elkaar vallen. Door veren kunnen de delen bewegen. Deze veren vangen trillingen op die uit de motor en terug uit de aandrijflijn komen, Niet enkel zorgt dit voor meer rijcomfort. Het voorkomt overmatige slijtage aan de draaiende delen in de motor.
|
|
Zo ziet een tweemassavliegwiel er van binnen uit. Simpel gezegd zijn het twee metalen schijven die in elkaar vallen. Door veren kunnen de delen bewegen. Deze veren vangen trillingen op die uit de motor en terug uit de aandrijflijn komen, Niet enkel zorgt dit voor meer rijcomfort. Het voorkomt overmatige slijtage aan de draaiende delen in de motor.
|
|
Waarom een tweemassavliegwiel
Kort antwoord: downsizing
Het twee-massavliegwiel is nog een auto-onderdeel dat het onvermijdelijke "evolutieproces" heeft doorgemaakt.
De neiging van de auto-industrie om steeds krachtigere motoren te bouwen, leidt tot het probleem om dat vermogen van de motor naar de transmissie over te brengen.
Dit betekende dat een grotere, krachtigere motor een groter vliegwiel en een grotere
koppelingsset nodig heeft. Vroeger kon dit eenvoudig worden opgelost door het vliegwiel, de koppelingsset en daarmee de versnellingsbak te vergroten. Maar de laatste tijd werd de auto-industrie gedomineerd door downsizing. Dus kleinere motoren met het vermogen van een grote.
Uit dat idee is het vliegwiel met dubbele massa ontstaan.
Zijn belangrijkste taak is om het hoge koppel tussen de motor en de transmissie te compenseren en tegelijkertijd kostbare ruimte en materiaal te besparen.
Dus voor een grotere, krachtigere motor kun je een kleiner vliegwiel, koppelingssysteem en versnellingsbak gebruiken. Dit komt door een andere constructie van het vliegwiel; het heeft een systeem van veren en dempers in het vliegwiel, in tegenstelling tot de klassieke die uit één stuk is gemaakt.
Trillingen uit het verbrandingsproces,
multiriem en aandrijving worden door het tweemassa-vliegwiel gedemt waardoor het rijcomfort omhoog gaat.
Problemen met het vliegwiel met dubbele massa
Dit is een geniale oplossing vanuit technisch oogpunt. Echter als de auto ouder wordt, na ongeveer 200.000 km, is de situatie echter niet zo glanzend. Waarom?
- Ten eerste is er de levensduur en veerkracht van het onderdeel zelf. Ter verduidelijking: het massieve vliegwiel is gedurende de hele geschiedenis van de auto bijna nooit veranderd en hoefde zelden vernieuwd te worden.
- Ten tweede kijk je naar een vervangend bereik van slechts 100.000 km tot 200.000 km als je geluk hebt. Dit hangt grotendeels af van uw rijstijl.
- Ten derde is er het prijskaartje. Een twee-massavliegwiel is vrij kostbaar.
Vaak kiest men ervoor om het twee-massavliegwiel te vervangen door een kit waarbij een massief vliegwiel met een nieuwe koppeling gemonteerd wordt.
Ideaal zou je zeggen. Lagere kosten en geen vliegwiel meer wat stuk kan gaan.
Toch kan deze actie tot nieuwe problemen leiden.
Problemen na montage conversiekit - tweemassavliegwiel naar massief vliegwiel
Vaak, als een conversiekit wordt ingebouwd in een auto, heeft deze al een heel leven achter zich, met een kilometerstand die daar bij hoort. Het tweemassavliegwiel is dan versleten en dat is vaak de reden voor de keuze voor een conversiekit.
Als die dan geplaatst is, dan zijn de symptomen van dat kapotte vliegwiel weggenomen en is de aandrijflijn weer "strak". Als er dan klachten ontstaan, wordt er het eerst gekeken naar die conversiekit, want dat is het laatste dat vervangen is en dus moet het dat wel zijn. In veel gevallen gaat men dan "terug" naar een tweemassavliegwiel en "dan is het over".
Echter, er zijn meer componenten in de aandrijflijn die onderhevig zijn aan slijtage, waarvan de symptomen overschaduwd zijn door het kapotte tweemassavliegwiel. Als dan dat tweemassavliegwiel weggenomen wordt, komen andere gebreken naar de oppervlakte.
Denk hierbij aan aandrijfaskoppelingen, motor- en versnellingsbaksteunen, onregelmatig lopende motor vanwege versleten verstuivers en natuurlijk eventuele versnellingsbakgebreken (uitgesleten prise-as en/of kapotte lagers en tandwielen).
Onderschat ook de loop van de multiriem niet; als de riem veel vibreert vanwege een defecte spanner of
krukaspoelie, dan moeten die trillingen ergens heen; vaak gaan ze de krukas in en vervolgens het vliegwiel en koppeling door, de versnellingsbak in.
De reden dat de klachten "over" zijn na het plaatsen van een tweemassavliegwiel, is niet correct. Een tweemassavliegwiel heeft een veel grotere hoekverdraaïng dan de koppelingsplaat van een massief vliegwiel (+/-90 graden vs 40) en is de meest comfortabele oplossing. Door die grotere soepelheid worden alle trillingen weer gemaskeerd, maar het nieuwe vliegwiel heel hard moet werken om ze weg te filteren. Daardoor zal deze voortijdig verslijten en snel kapot gaan.
We zien het vaak; het OEM-vliegwiel gaat ongeveer 200.000 Km mee, maar het vervangende exemplaar niet; die haalt misschien 100.000 Km. Dat tweede vliegwiel is in veel gevallen identiek aan het
OEM-exemplaar, dus waarom zou deze niet hetzelfde leven moeten kunnen hebben?
Het beste wat u in deze situatie kan doen is eerst te kijken naar de genoemde randvoorwaarden. Er vanuit gaande dat er bij de montage van de conversiekit niets fout gegaan is.
Let op bij
motorsteunen etc.; dat ze nog heel zijn, wil niet perse zeggen dat ze nog goed zijn. Het rubber veroudert en wordt harder. Harder betekent minder demping en dus meer trillingen naar de carrosserie.
Ons advies is dan ook bij het plaatsen van een conversiekit, alle motor- en versnellingsbaksteunen preventief te vernieuwen. Zo ook - net als bij elke koppelingsvervanging - de koppelingsvork, diens scharnierpunt (kogelkopbout) en de
geleidehuls van het
druklager.
Vliegwiel vervangen?
Zoek direct het onderdeel voor uw auto
Vul uw kenteken in en vind direct uw passende onderdelen.