Maak een keuze uit onze automerken:
Wielmoer of wielbout
Deze zijn onmisbaar bij de montage van de wielen aan de auto. Als u lichtmetalen velgen wil wisselen voor stalen velgen, is het in veel gevallen nodig om een ander model bout of moer te monteren. Dit heeft te maken met de passing in de velg.
Wielmoeren voor stalen velgen
Als uw auto standaard op stalen velgen staat zijn de wielmoeren passend op specifiek die velgen. Een lichtmetalen velg heeft vaak een andere passing. Bij de getoonde producten voor uw auto staat vermeld voor welke toepassing ze geschikt zijn.
Wielmoeren voor lichtmetalen velgen
Dit zelfde geld voor lichtmetalen velgen. Echter kan onderling nog verschil zitten per aluminium velgen. Er kunnen velgen gebruikt zijn met een stalen bus om de moer te dragen. In sommige gevallen heeft de moer een losse ring die niet meedraait tijdens de montage. Deze zijn vaak gebruikt bij velgen zonder bus. Kijk bij twijfel altijd wat voor moer origineel bij uw auto gebruikt is.
Wielmoeren natrekken met een momentsleutel
De wielbouten of moeren die niet vast genoeg staan lopen los. Maar als bouten te vast staan ontstaat er schade aan bijvoorbeeld de schroefdraad van de bout, moer of wielflens. Ook de delen die tussen de flens en het wiel komen letterlijk in de verdrukking als de wielen te vast gezet wordt. Dit kan bijvoorbeeld kromme remschijven tot gevolg hebben. Het aanhaalmoment is terug te vinden in de technische specificaties van uw auto of kijk voor een overzicht van de meest voorkomende
aanhaalmomenten wielbouten. Gebruik altijd een momentsleutel om de wielen vast te zetten.
Wielbouten vervangen bij roest
We weten inmiddels dat het op de juiste spanning vast zetten van de wielbouten of moeren van groot belang is. Maar wat nu als er roest op vuil op de schroefdraad zit? Wat gebeurt er dan met de kracht waarmee we de wielen vast zetten?
Op het moment dat een bout vast gedraaid wordt met roest op de schroefdraad, dan is er meer kracht nodig om de bout of moer met dezelfde spanning vast te zetten. Bij gebruik van een momentsleutel betekend dat dus dat, in dit geval een wiel, niet goed vast zit. De weerstand die er ontstaat door de roest heeft er voor gezorgd dat de momentsleutel eerder 'klikt' dan je eigenlijk wilt. Je zou natuurlijk denken in zo een geval: 'Dan zet ik hem toch gewoon iets vaster?'. Daar zit dan ook weer een gevaar dat je het wiel te vast zet. De gevolgen daar van zijn levensgevaarlijk. De schroefdraad kan het begeven door het oprekken van het materiaal. Om nog maar niet te spreken van de de remschijven en wielnaven die ook zwaarder belast worden. Dit leidt niet zelden tot
kromme remschijven.
De levensduur van wielbouten en moeren zit hem vooral in het gebruik. Bij het op de juiste manier vastzetten met de juiste procedure kunnen ze best vaak los en weer vast gemaakt worden. Toch zit er een houdbaarheid aan. In praktijk is het gebruik van een luchttol of het vastzetten zonder momentsleutel helaas nog steeds aan de orde van de dag. Daarom is het van belang om elke keer als het wiel eraf gaat de bouten of moeren te controleren op roest en beschadigingen.
Vervang deze indien nodig. De relatief kleine kosten wegen niet op tegen de gevaren van een loslopend wiel.
Wielbouten voor uw auto kopen
De wielen van uw auto en de wielbouten hebben een exacte passing. Niet voor niets worden bij nieuwe velgen nieuwe bouten of moeren meegeleverd. Zou de passing niet goed zijn kan een wiel loslopen tijdens het rijden.
Niet alleen de lengte van de bout en de juiste schroefdraad zijn van belang, ook de aansluiting op de velg is per velg anders. Deze aansluiting kan conisch, bolconisch en plat zijn. In het laatste geval is de bout of moer dan uitgevoerd met een ring om de wrijving tijdens het vastdraaien op te vangen.
Kijk dus altijd goed welke wielbout of wielmoer u nodig heeft. In onze webshop vindt u pasklare wielbouten per automerk gesorteerd, maar passend op de originele velgen van uw auto.