Wat zijn zuigerveren?
Zuigerveren zitten gemonteerd op de zuiger in het motorblok. De compressieveren zitten op de bovenste twee slots. De olieschraapveer als derde. De zuigerveren hebben de taak ruimte tussen de cilinderwand en zuiger te beperken. De compressieveren zorgen dat de druk boven de zuiger maximaal blijft voor een zo hoog mogelijk rendement van de motor. De olieschraapveren reguleren de oliesmering.
Zuigerveren van uw auto vervangen
Als de compressie langs de
zuigers verdwijnt, of de olie langs de zuigers in de verbrandingsruimte komt, dan kun je er vanuit gaan dat de zuigerveren aan vervanging toe zijn.
Om de zuigerveren te vervangen moet de gehele motor uit elkaar om de zuigereveren van de zuigers los te maken.
Vaak is het ook nodig om de cilinderwanden te honen om weer een mooi rond en glad oppervlak te krijgen. De stootranden bovenin de wand kunnen de nieuwe veren versneld laten slijten.
Met een speciale tang kunnen de nieuwe veren gemonteerd worden. Controleer de
krukaslager en
drijfstanglagers voor u ze terug zet. Soms is vervangen beter.
Nu kan de motor weer terug in elkaar gezet worden.
Alle
pakkingen en keerringen kunnen het beste mee vervangen worden.
Compressieveer
Een compressieveer zorgt voor een goede afdichting tussen de cilinderwand en de
zuiger zodat er druk (compressie) opgebouwd kan worden in de verbrandingsruimte. Samen met het juiste mengsel brandstof en lucht wordt door deze druk een betere verbranding gerealiseerd. Hoe optimaler de verbranding, hoe hoger de motor rendeert.
Olieschraapveer
De olieschraap veer zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de olie van de cilinderwand wordt afgeschraapt. Zou dit niet gebeuren dan komt deze olie in de verbrandingsruimte en wordt deze via het uitlaat kanaal in de uitlaat gedumpt. Zo werkt dus ook het olieverbruik bij versleten olieschraap veren. Zo kan dus een motor moet een goede compressiedruk toch olieverbruik hebben.
De olie die wordt afgeschraapt is gelijk smeermiddel voor de pistonpen.